Bu araştırmanın amacı, ilköğretim okulu yöneticilerinin vizyon geliştirme rollerini incelemek ve karşılaştırmaktır. Araştırma, tarama modelindedir. Bu çalışmada veriler anket ve kaynak tarama ile toplanmıştır. Araştırmanın evrenini Ankara ili merkez ilçelerindeki (Altındağ, Çankaya, Etimesgut, Keçiören, Mamak, Sincan, Yenimahalle) ve Konya ili merkez ilçelerindeki (Karatay, Selçuklu ve Meram) Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı özel ve devlet ilköğretim okullarında 2005-2006 eğitim-öğretim yılında görev yapmakta olan ilköğretim okul yöneticileri oluşturmaktadır. Araştırmada 360 katılımcı yer almıştır. Bunların %28.62'si özel okul yöneticisi, %71.38'i devlet okulu yöneticisidir. Araştırma için Yrd.Doç.Dr. Mustafa Koç'un geliştirdiği, 23 maddeden oluşan likert tipi ölçek kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen veriler SPSS 14.0 paket programı ile analiz edilmiştir. Okul yöneticilerinin cinsiyet durumuna göre bakışları, görev yaptıkları okul türü ve yöneticilik alanındaki hizmet içi eğitime göre vizyon geliştirme rollerini gösterme düzeylerindeki farklılıkları t testi, okul yöneticilerinin yaş grubu ile yöneticilik kıdemlerine göre vizyon geliştirme rollerini gösterme düzeylerindeki farklılıkları tek yönlü varyans analizleri yapılarak çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular doğrultusunda Ankara ve Konya ili ilköğretim okullarında çalışan; Bayan ve erkek yöneticilerin vizyon geliştirme rollerini aynı düzeyde gösterdikleri, Özel okullarda görev yapan yöneticilerin vizyon geliştirme rollerini devlet okullarında çalışan yöneticilerden daha çok gösterdikleri, 51 yaş ve üzeri yöneticilerin vizyon geliştirme rollerini (31-40) ve (41-50) yaş gruplarındaki yöneticilerden daha çok gösterdikleri, 16 yıl ve üzeri yöneticilik kıdemine sahip yöneticilerin vizyon geliştirme rollerini (1-5) ve (11-15) yıl kıdem gruplarındaki yöneticilerden daha çok gösterdikleri, Yöneticilik alanında hizmet içi eğitim alan yöneticilerin vizyon geliştirme rollerini hizmet içi eğitim almayan yöneticilerden daha çok gösterdikleri saptanmıştır.
The purpose of this research is to examine and compare vision developing roles of the managers in primary schools. The research is a kind of scanning. The necessary information for this study has been obtained by scanning questionnaire results and a variety of sources. Managers working in the state and private schools of central districts of Ankara (Altındağ, Çankaya, Etimesgut, Keçiören, Mamak, Sincan, Yenimahalle) and Konya (Karatay, Selçuklu, Meram) in 2005-2006. The research was composed of 360 participants. %28.62 of whom are private school managers, %71.38 of whom are state school managers. The data of the research was collected by a Likert-type scale which was developed by Yrd.Doç.Dr. Mustafa Koç. The results of the research is analysed by using SPSS 14.0 package program. The differences in vision developing roles level of participants, which result from their sexes, schools they work and in-service manager training are analyzed by ?t? test, and which result from their ages and seniorities are solved by using one-way variant analysis. The results of the study indicates the followings that are valid for primary schools in Ankara and Konya: Male and female managers show vision developing roles equally, Private school managers show vision developing roles more than the managers of state schools, Managers who are 51 and over show vision developing roles more than the managers in (31-40) and (41-50) age ranges, Managers who have 16 and over management seniority show vision developing roles more than the managers in (1-5) and (11-15) seniority ranges, Managers who took in-service manager training show vision developing roles more than the managers who did not.