Bu tezde tek partiden çok partiye geçişte Demokrat Parti ile gelen siyasal halkla ilişkilerin günümüze uzanan ilk örnekleri incelendi. Demokrat Partinin siyasal halkla ilişkilerinde mevcut iletişim stratejilerine ek olarak hangi yenilikleri getirdiğini saptayabilmek amacıyla dönemin Ulus, Zafer, Vatan gazetelerinin 1946-1960 yılları arasında kalan her sayısı tarandı. (Zafer için tarama yayın hayatına girdiği 1949 yılından başlatıldı). Bunun dışında Başbakanlık Devlet Arşivleri Cumhuriyet Fonu ve Milli Kütüphane, Türk Tarih Kurumu Kütüphanesi ve çeşitli üniversite kütüphanelerinde bulunan belgelerden ve basılmış materyalden yararlanıldı. Çalışmada öncelikle Demokrat Partinin kuruluşunu hazırlayan tarihsel koşullar ele alındı. Daha sonra kuruluşundan kapatılışına kadar geçen 1946-1960 yılları arasındaki süre temel olarak muhalefet ve iktidar yılları olarak ayrılarak incelendi. 1946?1960 yılları arası, tek partili dönemden çok partili döneme geçişle başlayan ve yaygınlaşan ekonomik, siyasal kültürün yeni oluşumları ve dönüşümleri, önemli politik başlangıçları temsil etmektedir. Tez bu başlangıçların halkla ilişkiler yanını incelemek için tasarlandı, çünkü Demokrat Partiyle birlikte siyasal partilerin iktidara gelmek için halkın rızasını almalarının önemi ortaya çıktı ve bu durum seçim kampanyaları öncesinde, kampanyalar sırasında ve seçim sonrasında ?oy almak ve taraftar toplamak? için planlı halkla ilişkiler faaliyetlerinin ortaya çıkmasını ve gelişmesini de beraberinde getirdi
This thesis was designed to study the first examples of political public relations brought by Democrat Party during the transition from single party system to multiparty system in Turkey. In order to determine the innovations brought by Democrat Party, in addition to its present communication strategies, every issue of the Ulus, Zafer, Vatan newspapers between 1946 and 1960 has been checked. In addition, the documents and printed materials in Prime Ministry Government Record Offices Republic Fund, National Library, Turkish History Corporation Library and various universities libraries have been assessed. In this study, firstly the historical conditions that set up the foundation of Democrat Party have been discussed. After that, from foundation to confinement, the elapsed time between years 1946 and 1960 is basically examined as the opposition party and government party periods separately. Between years 1946 and 1960 symbolizes the economical, political cultures? new formations and conversions rising with the change over from single party era to multiparty system. This Thesis was aimed to investigate the public relation side of these introductions, because with the Democrat Party the importance of getting the approval of the public for coming to power arised and `to get more vote and more partisan before, during and after election campaign, this situation gave way to organized public relation activities and its development.