Bu çalısmamızda XIX. Asırda yasamıs olan İstanbul Besiktas Mevlevîhânesi postnisini Hasan Nazif Dede'nin müellifi oldugu Ta'rîfü's-Sülûk adlı eserini inceledik. içerisinde çesitli tasavvufî konuların islendigi ve farklı rivâyetlerin geçtigi bu risâleyi tasavvuf ilminin kriterlerine göre belli baslı klasik tasavvuf kaynaklarından faydalanarak ele aldık. Çalısmamızın birinci bölümünde Nazif Hasan Dede'nin yasadıgı XIX. asrı, bu devrin siyâsî, sosyal, kültürel yönlerini, yasadıgı devirdeki tasavvufu, bu devre damgasını vurmus olan mutasavvıfları ve ilim adamlarını, Nazif Hasan Dede'nin hayatını, çocuklugundan îtibâren ilme ve tasavvufa olan ilgisini, tasavvufî kisiligini inceledik. ikinci bölümde ise; Ta'rîfü's-Sülûk'te izledigi metodu, eserin genel özelliklerini, konuları isleyis yöntemini ve bu eserde ele aldıgı zühd, fakr, mürsid-i kâmil, muhabbet ve ilâhî ask, ilim, riyâzet ve mücâhede, fenâ, vahdet-i vücûd, Hz. Peygamberin çocuk sevgisi, tasavvuf ve siyaset iliskisi gibi konuları çesitli tasavvufî kaynaklardan faydalanarak ele aldık. Daha sonra ekte Ta'rîfü's-Sülûk'ün metnini ve metnin latinizesini vererek çalısmamızı tamamladık.
In this MA dissertation, thi risala (pamphlet) named Tereefu?s-Suluuk has been studied, whose author is Hasan Naseef Dede, istanbul Besiktas Mawlawi-house Sheikh that lived in XIX. century. This work, in which different sufistic (Islamic mistical) subjects were discussed, and the reports that in contains have been studied based on the main classical sufistic sources according to the criteria of Sufism. In the first chapter, XIX. century when the author lived, political, social and cultural aspects of this period, Sufism during this time, prominent Sufis and scholars of his time, his life, his interest in knowledge and Sufism from his childhood, and his sufistic personality have been studied. The second chapter includes remarks on his method in Traeefu?s-Suluuk, its main characteristics, his way of discussing the subjects, the subjects he dealt with in the risala like zuhd (asceticism), faqr (destitution), murshid-i qameel (perfect guide), mahabbat (love) and divine love, marifet (wisdom) and ilm (konwledge), riyazat (spiritual exercise) and mucahada (struggle againszt human spirit), fana (being obsorbed in divine being), wahdatu?lwucuud (pantheism), the Prophet?s love of child, the relation between Sufism and politicks. The dissertation has been concluded with the text of Tareefu?s-Suluuk and its latinisation.