Bu çalısmada rekabette üstünlük saglamaya dönük modelleri incelemek ve tasarlanan yeni bir modelle gıda sektöründe faaliyet gösteren bir firmada uygulama yapmak amacıyla hazırlanmıstır. Bu amaçla önce rekabet konusunda önemli üç model incelenmis, bu modellerden esinlenerek firmanın kendi stratejilerini çizebilecegi yeni bir model tasarlanmıstır. Tasarlanan yeni modele göre incelenen firmanın önce yaptıgı isler analiz edilmis, analiz sonucunda firmanın kar getirmeyen birçok ise kar elde ettigi islerden daha fazla zaman ayırdıgı ortaya çıkmıstır. Karlıgı düsük olan isler elimine edilmis ve karlılıgı yüksek olan islerle ilgili detaylı bir analiz sonucu firmanın yeni rekabet modeli ortaya konmustur.
This study has been prepared to examine the models aimed at providing advantage in competition, and to practise with a new model in a firm active in food sector. Thus, the studies of the management groups? that have important studies on the competition have been examined, and a new model which the firm can create its own strategies inspired by these models has been planned. In accordance with the new model planned, the works that the firm carried out have been analysed, and it has been found that as a result of the analysis, the firm spent more time on most works having little profit than the works having much profit. The works having little profit have been eliminated, and the new competition model of the firm has been put forward as a result of a detailed analysis on the works having much profit.