Ahlâk hadislerinin düsünce ve davranıs eğitimindeki yeri ve rivâyet değeri? adını tasıyan bu doktora tezi, bir giris ve iki bölümden olusmaktadır. Giris bölümünde, çalısmanın amacını, önemini ve kullanılan metodoloji belirtilmis; tezin kavramsal çerçevesini olusturan ahlak, hadis ve sünnet kavramları açıklanmıstır. Birinci bölümde öncelikle ahlak hadisi kavramı tanımlanarak, kapsam, biçim, yöntem ve islev bakımından incelenmistir. Ardından hadis mecmualarının ahlak bağlantılı bölümleri (Birr, Sıla, Fedail vb.) ve ahlakla alâkalı müstakil hadis eserleri (Edeb, Mekârim, Zühd vb.) ayrı ayrı ele alınmıstır. Birinci bölümde son olarak söz konusu `ahlak hadisi' kavramını örnekleyen bes rivayet detaylı biçimde tahlil edilmistir. Tezin ?Ahlâk hadislerinde düsünce ve davranıs olusturma yöntemleri? baslığını tasıyan ikinci bölümü, arastırmada esas alınan sekiz hadis eserinin (Malik b. Enes'in Muvatta'ı, Buhari ve Müslim'in Sahih'leri, Tirmizi, Ebu Davud, Nesai, ?bn Mace ve Darimi'nin Sünenleri) incelenmesiyle ulasılan sonuçları ortaya koymaktadır. Hz. Peygamber'in (sav) ahlâkî düsünce olusturmada kullandığı üç temel yöntem ile ahlâkî davranıs olusturmada benimsediği dokuz yöntem bu bölümde ayrıntılarıyla sunulmustur. Tezin muhtevası, ahlak eğitiminde benimsenen nebevî yöntemleri tespit etmesi ve rivayet değerlerini belirlemesi açısından Din Eğitimi alanına da katkıda bulunabilecek niteliktedir.
This Ph.D. dissertation named as ?The Place and The Hearsay Value of Ethics Hadiths in Thought and Behavior Education? is formed by one Introduction and two more chapters. In the Introduction chapter, the objective and the importance of the study, the methodology used in the study and the concepts of ethics, hadith and sunna that are constituting the conceptual frame of the thesis are explained. In the first chapter, before all else, the concept of ethics hadith is described and examined in terms of its scope, style, method and function. Later, the sections of the hadith journals (Birr, Sıla, Fadhail, etc.) related with ethics and the detached hadith books considering ethics (Adab, Makarim, Zuhd, etc.) are taken into consideration separately. At the end of the first chapter, five hearsays sampling the concept of ?ethics hadith? are analyzed in detail. The second chapter titled as ?Thought and Behavior Formation Methods in Ethics Hadiths? puts forward the results obtained during the investigation of the eight hadith books (The Muvatta? of Malik b. Enes, The Sahihs of Buhari and Muslim, The Sunens of Tirmizi, Ebu Davud, Nesai, Ibn Mace and Darimi) taken as the basis of the research. Three basic methods used by Prophet Muhammad (sav) to build the ethics thought and nine methods adopted by him to form the ethics behavior are presented in this chapter in detail. The content of the thesis has the quality to make contribution for the Religion Education, since the prophet methods adopted in the ethics education and the values of the hearsays were determined in the study.