Özet:
Okul kurumları; yönetenleri ve diğer unsurları içinde barındıran farklı yönetim anlayışları ve tarzlarının hüküm sürdüğü örgütlerdir. Öğrenen organizasyonlar günümüz hızlı değişimine ayak uydurmak isteyen her kurum ve özellikle eğitim kurumları için önemli bir yapıdır. Öğrenen organizasyonlar ağı içinde birey hem etkileyen hem de etkilenen konumundadır. Bu organizasyonlar kişisel gelişim için uygun ortamlar oluşturarak, teşvik edici bir kültürün oluşumunu sağlar. Öğrenen organizasyon dendiğinde ?insanların gerçekten istedikleri sonuçları yaratmak için kapasitelerini sürekli artırdıkları yeni düşünce yapılarının beslendiği, ortak hayallerin serbestçe tartışıldığı, beraberce öğrenmenin sürekli uygulandığı bir ortam akla gelmektedir. Günümüzün hızlı değişen koşulları, öğrenmenin belki de en çok dile geldiği kurumlar olan okulların, özellikle de öğrenim kademesinin ilkini teşkil eden farklı yapı ve organizasyonlarda yeralan okul öncesi eğitim kurumlarında öğrenen organizasyon olabilme potansiyelinin incelenmesini gerektirmektedir. Bu amaçla yapılan araştırmamızda; Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında görev yapan yönetici, yönetici yardımcısı ve öğretmenlerin öğrenen organizasyona ilişkin algıları değerlendirilmiştir. Bu çalışma betimsel bir araştırma olup, tarama modellerinden biri olan ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma evrenini Konya il merkezinde bulunan ve MEB'na bağlı Okul Öncesi Eğitim Kurumları ve S.Ü. Uygulama Anaokulu yönetici, yönetici yardımcısı ve öğretmenleri oluşturmaktadır. Evrenden örneklem almada küme örnekleme yöntemi tercih edilmiştir. Evrende birey sayısı yüksek olan Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında % 40'ın üzerinde örneklem almaya giderken birey sayısının az olduğu kurumlarda evrenin tamamına ulaşılmaya çalışılmıştır. Veri toplama amacıyla kişisel bilgilerin yer aldığı birinci bölüm hazırlanmıştır. Öğrenen organizasyona ilişkin bilgileri toplamak için ise Gazi Üniversitesinde görevli Doç. Dr. Nezahat Güçlü ve Hakan Türkoğlu'nun geliştirdiği geçerlik ve güvenirlik çalışmalarının yapıldığı likert tipi ölçek kullanılmıştır. Araştırma uygulandıktan sonra toplanan veriler üzerinden Crosbach Alpha değerlerine bakılmıştır. Veriler SPSS paket programı yardımıyla değerlendirilmiştir. Araştırmanın bağımlı ve bağımsız değişkenleri belirlenerek, değişkenlerin ilişkili olduğu durumlarda ?t? testi hesaplaması, değişkenlerin daha fazla olması durumunda ise çift yönlü Anova testi kullanılmıştır. Varyans analizi sonucunda ortaya çıkan anlamlılık düzeyinin hangi gruplardan kaynaklandığını anlamak için aritmetik ortalamalara bakıldı. Araştırma sonucunda, araştırmaya katılan yönetici, yönetici yardımcısı ve öğretmenlerin öğrenen organizasyona ilişkin algılama düzeylerinde cinsiyetlerine, görev yaptıkları okul türlerine ve hizmet içi eğitim alma durumlarına göre farklılıklar gözlenmiş, görev türü, meslekte çalışma süreleri, idarecilikteki görev süreleri, yöneticilik eğitimi alma durumları, mezun oldukları okul türlerine göre farklılık tespit edilmemiştir.