İşletmeler tüm üretim stratejilerini müşterilerinin taleplerini tam olarak karşılayabilmek aynı zamanda onları memnun edebilmek üzere planlamalıdırlar. Üretici işletmeler misyon, vizyon, strateji ve değerlerinde öncelikli olarak müşterilerinin beklentilerine yer verirlerse müşteri sadakatini sağlayabilirler. İşletmelerin bu nedenle pazarlama çalışmalarına ağırlık vermeleri gerekmektedir. İyi bir plan dâhilinde doğru ürün, doğru miktarda, doğru yerde ve zamanda müşteriye temin edilmelidir. Bundan anlaşılacağı üzere işletmeler pazarlama faaliyetlerinin önemini anlamalıdır. Çağa uygun olarak müşterilerinin taleplerini karşılayan ürünün belirlenmesi ve kabulünün sağlanması için faaliyetlerini gerçekleştirmelidirler. Bu pazarlama faaliyetleri ise müşteri beklentilerine en uygun ürünün üretilmesi, en uygun ürün fiyatlandırmasının yapılması, dağıtım ve tutundurma çalışmalarıdır. Araştırma ile hazır giyim sektöründe pazarlama faaliyetleri doğrultusunda, dağıtım kanalları arasında yer alan üretici bayi ilişkileri ve bu ilişkileri etkileyen faktörleri ayrıntılı bir şekilde incelemek hedeflenmiştir. Bu araştırmada survey tipi araştırma modeli uygulanmıştır. Hazır giyim sektöründe üretici bayi ilişkilerinin analizine yönelik veriler, İstanbul ve Konya illerindeki bayilere uygulanan anket ile toplanmıştır. Araştırma sonucunda hazır giyim üreticilerin dağıtım kanallarında yer alan bayileri ile ilişkilerinin düzeyi ortaya konulmuştur. Hazır giyim sektöründe üretici-bayi ilişkilerinde İstanbul ve Konya illeri arasında farklılıkların olduğu tespit edilmiştir. Üretim, iletişim, dağıtım ve tutundurma çalışmalarında işletmelerin rekabet açısından önde olmalarını sağlayan kalite, fiyat, hız ve esneklik parametrelerine yeterli düzeylerde dikkat etmedikleri belirlenmiştir.
Businesses should plan all their production strategies, so as to both meet the demands of their customers and gratify them. If manufacturing businesses appreciate firstly the demands and wishes of their customers, particularly by the way of the mission, vision, strategy and the values, they can ensure the loyalty of their customers. Accordingly, the businesses need to concentrate on the marketing works. In an organized plan, the right product should be provided to the customers with a right amount, at a right district and certainly at a right time. It can be inferred from all this that all businesses should appreciate marketing activities. In accordance with our age, they should fulfill these activities in order to determine the product that meets the demands of their customers and to gain the acceptance of them. These marketing activities are, producing the most appropriate product for the demands of their customers, the best price of the product, delivery and acceptance activities. With the survey, the target has been to inquire elaborately the relations with the producer and the distributor in the delivery channels and the factors affecting these relations, according to the marketing activities in the ready-dressing sector. In this inquiry, the type of survey, as an inquiry pattern, has been applied. The data regarding the analysis of the manufacturer and the distributor relations, in the servicing sector, has been gathered by means of a marketing research applied for the distributors in İstanbul and Konya. As a result of the inquiry, the level of the relations of the ready-dressing manufacturers and the distributors in delivery channels has been shown. It has also been shown that, in ready-dressing sector, there are obviously some noticable differences between İstanbul and Konya with regard to the relations of manufacturers and the distributors. It has been determined that, in the work of production, communication, delivery and acceptance, the businesses don?t care about the parametres of quality, which ensures their precedence from the point of the competition, the parametres of the price, the speed and the flexibility at all.