Selçuk Üniversitesi Dijital Arşiv Sistemi

Bireyi tanıma tekniklerinin okul öncesi eğitim kurumlarında uygulanmasına ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisor Koçak, Nurcan
dc.contributor.author Taner, Gülin
dc.date.accessioned 2018-02-02T06:11:21Z
dc.date.available 2018-02-02T06:11:21Z
dc.date.issued 2005
dc.identifier.citation Taner, G. (2005). Bireyi tanıma tekniklerinin okul öncesi eğitim kurumlarında uygulanmasına ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi, Yayımlanmış yüksek lisans tezi, Konya. tr_TR
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/8424
dc.description.abstract Bu araştırma, okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin, bireyi tanıma tekniklerinden hangilerini daha sık uyguladıklarını belirlemek ve uygularken karşılaştıkları güçlüklerin neler olduğunu tespit etmek, tanıma tekniklerinin uygulanması konusunda, öğretmenlerin, mesleki kıdemleri, akademik düzeyleri, görev yaptıkları okul türü ve sınıflarında bulunan öğrenci sayısının etkilerinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmada genel tarama modeli türlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma evrenini 2004-2005 öğretim yılı Konya Merkez ilçelerindeki Milli Eğitim Bakanlığına bağlı resmi ve özel okul öncesi eğitim kurumlarıyla, S.Ü. bağlı uygulama anaokulunda görev yapan kadrolu okul öncesi eğitim kurumu öğretmenleri oluşturmaktadır. Veri toplamada anket tekniğinden yararlanılmış ve 145 okul öncesi öğretmeninin doldurduğu anketler değerlendirmeye alınmıştır. Okul öncesi eğitim kurumu öğretmenlerine ait bilgiler; kişisel bilgi formu aracılığı ile tespit edilmiştir. Okul öncesi eğitim kurumu öğretmenlerinin, bireyi tanıma teknikleri konusunda görüşleri araştırmacı tarafından geliştirilen tanıma tekniklerini tanıma uygulama ve değerlendirmeye ilişkin sorular ile belirlenmiştir. Elde edilen verilerin analizi SPSS paket programıyla yapılmıştır. Araştırmanın betimsel analizlerinde frekans ve yüzde; gruplar arası karşılaştırmalarda varyans analizi ve Tukey testi tekniklerinden yararlanılmıştır. Okul öncesi eğitim kurumu öğretmenlerinin % 35.9'unun 6-10 yıl arasında görev yaptıkları ve % 63.4'ünün lisans düzeyinde eğitim gördükleri tespit edilmiştir. Okul öncesi eğitim kurumu öğretmenlerinin, sınıflarında bulunan öğrenci sayısının da, 21'den fazla olduğu görülmektedir. Okul öncesi eğitim kurumu öğretmenleri tanıma tekniklerini uygulama ve değerlendirmede kendilerini yeterli görmektedir. Okul öncesi eğitim kurumu öğretmenlerinin bilgi kaynaklarının dağılımında, öğrenim görürken aldıkları derslerden yararlandıkları ifade edilmiştir. Bireyi tanıma tekniklerinden en çok gözlem ve görüşme tekniklerini uyguladıkları ve gelişimi ölçen testler kısmının boş bırakılarak cevap verilmediği, verilen cevapların da yetersiz olduğu tespit edilmiştir. Okul öncesi eğitim kurumu öğretmenlerinin her gün gözlem haftada bir görüşme tekniklerini uyguladıkları, diğer teknikleri daha seyrek uyguladıkları görülmektedir. Okul öncesi eğitim kurumu öğretmenlerinin tanıma tekniklerinden gözlem ve görüşme tekniklerini uygularken güçlüklerle çok fazla karşılaşmadıkları, ancak anket tekniğini uygulamada bilgi yetersizliği çocuk sayısının çokluğu zamanın yokluğu, ailelerin ilgisizliği bilgiyi kayıt etme gibi güçlüklerle karşılaştıkları belirtilmiş, ev ziyareti tekniği uygularken de büyük şehirlerde görev yapma, velilere ulaşmada zorluk ve zamanın kısıtlı olması gibi nedenler belirtilmiştir. Okul öncesi eğitim kurumu öğretmenlerinin gözlem, görüşme, anket, ev ziyareti tekniklerini tercih durumlarının dağılımı incelendiğinde de 1. dereceden, gözlem, 2. dereceden görüşme, 3. dereceden ev ziyareti tekniğini tercih ettikleri saptanmıştır. Okul öncesi eğitim kurumu öğretmenlerinin tanıma tekniklerini yorumlamada yararlandığı kaynakların dağılımı incelendiğinde en çok kitaplardan, okullardaki Rehberlik Araştırma Merkezlerinden ve tecrübelerinden yararlandıkları görülmüştür. Okul öncesi eğitim kurumu öğretmenlerinin tanıma tekniklerini uygulama, sonuçlarını velilerle paylaşma sıklığında, gözlem tekniğini her gün, görüşme tekniğini haftada bir, anket tekniğini dönemde bir ev ziyareti tekniklerini de yılda bir yaptıkları tespit edilmiştir. Bu sonuçların velilerle paylaşım şekilleri incelendiğinde, gözlem tekniğinin sonuçlarının paylaşımında, birden fazla paylaşım şekli kullanıldığı, diğer tekniklerde ise, veli toplantıları, ev ziyaretleri yoluyla paylaştıkları görülmüştür. Okul öncesi eğitim kurumu öğretmenlerinin toplu dosyalarda bulundurdukları evraklar incelendiğinde, başvuru formu, acil durum formu, gözlem kayıt formu ve raporlarının büyük bir kısmında bulunduğu görülmüştür. Tanıma tekniklerini tanıma ve uygulamaya ilişkin beklentiler incelendiğinde, öğretmenlerin, tanıma teknikleriyle ilgili daha fazla yayın, seminer, öğrenci sayısının azaltılması, okullardaki rehberlik hizmetlerinin artırılması, ailelere yönelik seminerler düzenlenerek, hazır anket örneklerinin çoğaltılmasını beklemektedirler. Bu araştırma sonuçları doğrultusunda, Milli Eğitim Bakanlığı ve Rehberlik Araştırma Merkezleri gibi kuruluşların birbiriyle işbirliği yapmaları ve öğretmenlerin bu konuda bilgilendirilerek tanıma tekniklerini eğitimin her aşamasında uygulamaları sağlanabilmelidir. tr_TR
dc.description.abstract This research was carried out to determine which individual identification techniques the Pre-School Education teachers apply more often and what difficulties they face during this time, and also it was carried out to find out the effects of the teachers? seniorities, academic levels, the type of school they work at, and the number of the students in the classes on applying these techniques. In the research, relational scanning model, one of the general scanning models, was applied. The study universe is the teachers of state and private schools of National Education Ministry that are in the central districts of Konya and Selcuk University Pre-School Education teachers. Survey technique was used for collecting data, and 145 surveys that were filled in by the pre-school teachers were examined. The information of the Pre-School Education soot teachers was determined by Individual Information Form. The ideas of the Pre-School Education soot teachers about individual identification techniques were determined by the questions prepared by the researcher on applying and evaluation of the individual identification techniques prepared by the researcher. The analysis of the collected data was done by SPSS packaged software. For the descriptive analysis of the research, frequency and percentage were used, and variance analysis and Tukey Test were used for the comparison among the groups. It was determined that 35.9 of the Pre-School Education soot teachers have been working for 6 to 10 years, and 63.4 percentage of them had bachelor?s degree. It was understood that there are more than 21 students in the classes of the Pre-School Education soot teachers. The Pre-School Education soot teachers see themselves well enough to apply and evaluate the individual identification techniques. It was expressed that Pre-School Education soot teachers mostly benefit from the courses that they got during their education period. It was determined that they mostly use observation and interview technique among the individual identification techniques, and the tests that measure progress mostly were not filled and the given responses to these questions were not satisfactory. It was seen that Pre-School Education soot teachers apply observation technique everyday and interview technique one time in a week, and they seldom use the other techniques. It was clarified that Pre-School Education soot teachers do not have much difficulty while applying observation and interview techniques; however, while applying survey technique, they have difficulties due to lack of knowledge, large number of students, insufficient time, indifference of the parents, keeping record for the data. During home visit technique, they faced such problems as working in large cities, accessing to the parents and limited time. It was determined that teachers prefer firstly observation, secondly interview and thirdly home visit technique after examining the distribution of the observation, interview, survey and home visit techniques. It was seen that the resources that Pre-School Education soot teachers use are mostly books, school education guidance centers, guidance research centers, and their experiences for interpreting the individual identification technique. It was determined that Pre-School Education soot teachers apply observation technique everyday, interview technique once in a week, survey once in a semester, and home visit technique once in a year. The sharing type of observation technique results, when examined, has more than one kind; however, it was seen that they share the results of other techniques with families by home visiting and parent meetings at schools. When the documents that Pre-School Education soot teachers had in their files were investigated, it was determined that most of the application forms, observation forms, registration forms were available. Teachers are expecting more publications about identification techniques, reducing the number of the students, increasing guidance services at schools, and arranging seminars for the families and duplicating survey examples. In the light of the research, National Education Ministry and Guidance Research Centers should work together, and it should be verified to use individual identification techniques at every level of education by informing the teachers on this subject. tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü tr_TR
dc.subject Okul öncesi eğitim tr_TR
dc.subject Preschool education tr_TR
dc.subject Öğretmen görüşleri tr_TR
dc.subject Teacher views tr_TR
dc.subject Bireyi tanıma teknikleri tr_TR
dc.subject Techniques of individual identification tr_TR
dc.title Bireyi tanıma tekniklerinin okul öncesi eğitim kurumlarında uygulanmasına ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi tr_TR
dc.title.alternative A study about the point of views of the teachers on the issue of the techniques of individual identification and practising it in pre-education classes tr_TR
dc.type Thesis tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster