Bağımlı ve Bağımsız Otistik Çocuklar Eğitim Merkezlerin de eğitim gören otistik çocukların, giyinme becerilerini kazanmasında öğretmenlerin hangi yöntemleri kullandığı, bu yöntemleri neden tercih ettiği, her çocuğa aynı yöntemle mi beceri kazandırdıkları gibi soruların cevapları Otistik Çocuklar Eğitim Projesi dahilinde açıkça belli değildir. Bu bağlamda Türkiye'nin çeşitli yerlerinde bulunan OÇEM'ler de, otistik çocuklara eğitim veren öğretmenlerin giyim becerileri kazandırma da kullandıkları yöntemler hakkında ki görüşleri değerlendirilmiştir. Bu araştırmanın amacı 1) Otistik çocuklara eğitim veren öğretmenlerin giyinme becerilerini kazandırmada kullandıkları yöntemlerin neler olduğunu ortaya çıkarmaktır, 2) Bu alanda ileri araştırma yapacaklara da ışık tutmaktır. Bu araştırmada Nitel Araştırma Yöntemlerinden Görüşme Yöntemi kullanılmıştır. Başka bir anlatımla veri toplamak için araştırmacı tarafından geliştirilen `Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu' kullanılmıştır. Bu araştırmanın örneklemi ise, stanbul ve Ankara illerinde bulunan Otistik Çocuklar Eğitim Merkezlerin de otistik çocuklara eğitim veren 46 öğretmenden oluşmaktadır. Görüşmeler teyp kaydediciler tarafından kaydedilerek her bir görüşmenin transcriptleri yapılmış ve veriler Betimsel Analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırma bulgularına göre, öğretmenlerin otistik çocuklara giyinme becerisi kazandırmakta kullandığı yöntemleri çocuğun performansına, giyinme becerilerinin özelliklerine göre kendilerinin belirlediği ortaya çıkmıştır. Giyinme becerilerini kazandırmada en çok zincirleme yöntemleri kullandıkları ve bu yöntemin hem otistik çocukların durumlarına hem de giyinme becerisi gibi zor becerilerin öğretimin de, basamaklarının kolaydan zora doğru sıralanmasından dolayı diğer becerilere göre daha uygun olduğu belirlenmiştir.
The aim of this research is to elucidate what kind of teaching methods and techniques the teacher use to improve their dressing abilities. With this aim, the researcher tried to answer these two important questions with this study. 1- What kind of approaches do the teachers use to teach dressing abilities to autistic children? 2. Why do they use these methods? In this research, semi-structured interview method which is one of qualitative research methods was used to collect the data. The sample consists of 46 teachers selected from the autistic children Training Centers at OÇEM in Istanbul and Ankara. The interviews were recorded and transcribed then the data were analyzed in accordance with `content analysis technique?. According to research findings, the methods used by the teachers revealed that according to their abilities, the teachers prefer to use chaining methods which more appropriate methods than other methods. Key words: Autistic children, dressing abilities, the training centers of autistic children in Turkey, teaching methods and techniques