Araştırma, okul öncesi öğretmenlerinin duygusal zekâ, iş doyumu ve tükenmişlik düzeylerinin bazı değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığını ve duygusal zekâ, iş doyumu ve tükenmişlik düzeyleri arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma ç Anadolu Bölgesindeki 13 ilde resmi ve özel okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapmakta olan 378 okul öncesi öğretmeniyle yürütülmüştür. Araştırmada okul öncesi öğretmenleri hakkındaki bazı bilgileri elde etmek amacıyla ?Kişisel Bilgi Formu?, okul öncesi öğretmenlerinin duygusal zekâ yeteneklerini, iş doyumlarını ve tükenmişlik düzeylerini tespit etmek amacıyla ?BarOn Duygusal Zekâ Ölçeği?, ?Hackman ve Oldman ş Doyumu Ölçeği? ve ?Maslach Tükenmişlik Envanteri? kullanılmıştır. Elde edilen verilerin istatistiksel analizinde ?t-testi? ve ?Tek Yönlü Varyans Analizi? kullanılmıştır. Araştırma sonucunda okul öncesi öğretmenlerinin duygusal zekâ alt boyutları ve toplam duygusal zekâ puan ortalamalarının, eğitim düzeyi ve sosyal etkinliklere katılım değişkenlerine göre; iş doyumu puan ortalamalarının, okul türü, hizmet içi eğitime katılım sayısı, kurum koşulları, sosyal etkinliklere katılım ve idari tutum değişkenlerine göre; tükenmişlik düzeylerinin ise yaş, eğitim düzeyi, hizmet içi eğitime katılım sayısı, kurum koşulları, sosyal etkinliklere katılım, işinden elde ettiği doyum sırası ve idari tutum değişkenlerine göre anlamlı düzeyde farklılaştığı belirlenmiştir (p<0.05). Duygusal zekâ, iş doyumu ve tükenmişlik düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir (p<0.01).
This study is conducted to determine whether emotional intelligence, job satisfaction and occupational burnout levels of preschool teachers vary according to some variables and to ascertain the relationship between emotional intelligence, job satisfaction and occupational burnout levels. The research is implemented with 378 preschool teachers working in public and private preschool educational institutions in 13 cities in Central Anatolia Region. In the study, a `Personal Information Form? is used to obtain some information about preschool teachers; `Bar-on Emotional Intelligence Scale? , `Hackman and Oldman Job Satisfaction Scale?, and `Maslach Burnout Inventory? are used to determine teachers? emotional intelligence abilities, job satisfaction and burnout levels. `t-test? and `one way variance analysis? are used for statistical analysis of the obtained data. As a result of the study, it is observed that preschool teachers? emotional intelligence sub-categories and total grade point avarage vary according to education level and participation to social activities; job satisfaction differs according to type of school, number of in-service trainings participated, school conditions, participation to social activities and administrative attitudes; and level of burnout changes according to age, education level, number of in-service trainings participated, school conditions, participation to social activities, job satisfaction and administrative attitudes (p < 0,05). It is confirmed that there is a meaningful relationship between emotional intelligence, job satisfaction and burnout level (p< 0,01).