Ostia, Tiber Nehri ağzında kurulmuş olan bir liman şehridir. Gemilerin teknolojik açıdan hızlı bir gelişme gösterdiği Roma İmparatorluk Dönemi yapılarından biri olan liman, bu gelişmeye ayak uydurarak kendi gelişimini bu dönem içerisinde sağlamış ve hızla artan Roma nüfusunun ihtiyaçlarına cevap verecek gemi ve kargo kapasitesine sahip olabilmek amacıyla, ticari ve sosyal alanda sürekli büyümüştür. İlk olarak belli bir liman olmadan ve büyük gemilerden küçük gemilere doldurulan malların sahile ulaştırılması şeklinde süregelen boşaltım işleminin getirdiği zorluklardan dolayı yaşanan zaman ve iş gücü kaybını en aza indirmek amacıyla İmparator Claudius tarafından M.S. 42'de Ostia kentinin üç km kuzeyinde uygun bir liman arazisi bulunarak muazzam bir liman inşaasına başlanmıştır. Zamanla artan yüksek talebin Claudius Limanı tarafından karşılanması oldukça zordu. Bu sebeple İmparator Trajan tarafından M.S. 110 civarında sorunun çözümü için Claudius Limanı'nın hemen arka tarafına hexagonal (altıgen) planlı bir liman havzası kazıldı ve Claudius Limanı ile birleştirilerek hizmete açıldı. Gelecek iki yüzyıl boyunca ?Portus Romae? olarak adlandırılan liman sayesinde şehrin zenginliği arttı ve refah düzeyi gelişti. İmparator Hadrian ve Septimius Severus dönemlerinde yaptırılan devasa tahıl depoları sayesinde şehir oldukça büyüdü ve ticaret canlandı. Kentin son dönemlere doğru yoğun bir şekilde liman bölgesi olan Portus'a kaydığı arkeolojik kanıtlarla ortaya çıkmıştır. Genel olarak Roma İmparatorluğunun çöküş aşamasına geçmesi ile birlikte Ostia kentide sosyal ve ticari açıdan sona gelmiş oldu. Yapmış olduğumuz bu araştırma tezinde Ostia Limanı, kronolojik bir sıra takip edilerek incelenmeye çalışılmıştır. Roma betim sanatında Ostia Limanı tasvirleri incelenmiş, limanın dış görünüşü ve yapıları hakkında görsel bilgiler elde edilmiştir. Ticaretin boyutlarını göstermek açısından ticaret rotaları ile ilgili sınırlar çizilmiş, arz- talep dengesi irdelenmiştir. Ayrıca Ostia'da yaşayan halkın etnik kökenleri ve sosyal statülerine de kısaca değinilmiştir.
Ostia is harbour city situated near the Tiber River. This harbour was constructed Roman Empire time. Best ships was worked in this time. This harbour developed in this age as parallel of Roman population in area of social and commercial. Before harbour of Ostia, properties was being carried from big ships to small ones. The activities like this on carry was being lost of time and productive effort. Because of lost time, in 42 AD. was began to construct a harbour by Empire Claudius. This harbour was situated 3 km. northern of Ostia city. For increase of demand, harbour of Claudius not enough for transport of properties. Because of this a new harbour constructed by Trajan in 110 AD. This harbour is behind of Claudius Harbour and on plan of hexagonal. After consruction of Trajanic Harbour, both of harbour was joined. After Trajanic age, these harbours was mentioned as ?Portus Romae? and improved rich of city. Together of granarium which was constructed time of Hadrian and Semtimius Severus, Ostia developed and commercial life improved in this city. Archaeological evidences shows that Ostia slipped towards Portus on later times. By collapsed of Roman Empire the city of Ostia broke down the area of social and commercial. In this paper we inspected the Harbour of Ostia as chronological and we understood lots of things about out front and buildings of Harbour of Ostia. For show dimensions of trade we examinated the earth and demand. The other hand we examinated etnical origins of population lived Ostia as short with population lived other harbours.