İdare, kamu ihtiyaçlarını yerine getirme ve kamu yararını gerçekleştirmede yasaların belirttiği usul ve işlemlere göre birtakım hukuki ve maddi araçları kullanmaktadır. O ihtiyaçlardan biri de idari sözleşmedir. İdari sözleşme, kamu hizmetini yürütmek ya da düzenlemek kastıyla idare ve gerçek kişi ya da tüzel kişilerden biri arasında yapılan bir anlaşmadır. İdarenin yaptığı tüm sözleşmeler idari sözleşmeler sayılmamaktadır. Ancak bunlar hukuki niteliğine göre değişmektedir. Bazıları idare kendi genel yetkisinden arınarak normal bireyler derecesinde olduğu özel hukuk sözleşmelerinde sayılmaktadır. İdare bireyler gibi satar ve satın alır. Kamu gücü sıfatıyla bunu yapmaz. Onun uyuşmazlıkları adli yargı yetkisine tabidir. İdari sözleşme teorisindeki genel ve önemli kurallardan biri şudur: İdare, sözleşme yapan kişi için "sözleşmenin mali dengesini" güvenceye alması gerekir. Bazen sözleşmeyi yerine getirme esnasında normal olmayan şartlar ortaya çıkmaktadır. Bunlar, sözleşmenin mali dengesini bozacak şekilde sözleşmenin ekonomisini olumsuz etkilemektedir. Adalet ve kamu yararı yaklaşımları; idarenin kendisiyle sözleşme yapan kişiye tazminat vermek suretiyle sözleşmenin mali dengesini geri düzeltecek şekilde ona yardımcı olmasını gerektirmektedir. Temel kurallardan biri; sözleşmeden kaynaklanan yükümlülüklerin tam olarak yerine getirilmesi ya da sözleşme için belirlenen sürenin bitmesiyle idari sözleşmelerin özel hukuktaki diğer sözleşmeler gibi normal bir şekilde sona ermesi ya da erken sona ermesidir. Erken sona ermeye fesih denilmektedir. Bunun birkaç şekli vardır; anlaşmalı fesih, adli fesih, yasa gücüyle fesih ve idari fesihtir.
The Administration in order to achieve the normal needsof the public and public interestuse a group of legal and physical means as assets and specific actions determined in the legislations, including administrative contract; which is an agreement between management and one natural person or legal entity to conduct a public facility orto organize it. Not all contracts made by the administration are management contracts, but vary depending on the legal nature, some of them regarded as private law contracts where a natural personnel administration dropping the public authority, buys and sells and leases withoutappearing the state power, it is subjected to the ordinary jurisdiction for disputes. One of The most general and important rules in administrative contract theory is that the administration is obliged to ensure the contractor what so called the' financial balance of the contract ' , It is possible , during execution of the contract facing of exceptional circumstances which adversely affect the economics of the contract in contravention of financial balance , equity considerations and public benefit requires that the administrationhave to help the contractor with whom agreed to ensure compensation ,so that the financial balance of the contract can be resumed. As well as one of the basic rules areto end administrative contracts as other contracts in private law with a normalend,by the implementation of obligations arising from the contract fully or by the expiry of the contract duration. There is also thepremature end which is known as the abolition of the contract which has multiple faces;likeagreementabolition,abolition by the power of law andthe administrative abolition by the individual will of the administration without the fault of the Contracting Party in order to achieve a public interest.