Bu çalışmada Konya ilinde temel lise son sınıfında okuyup, sınava hazırlanan öğrencilerin, temel lise memnuniyeti ve Üniversite, meslek seçiminde hangi faktörlerin etkili olduğu belirlenmesi amaçlanmıştır. Birinci bölümde; temel lisenin ne olduğu, neden ihtiyaç duyulduğu, sınav sistemini ve dershanelerin dönüşüm sürecini anlatıldı. İkinci bölümde; meslek nedir, meslek seçimi nasıl yapılmalı, meslek seçimini etkileyen faktörler, mesleki gelişim ve mesleki karar kuramlarını anlatarak tezimizin kavramsal çerçevesini belirledik. Üçüncü bölümde araştırmamızın metodolojik sınırları çizilmiş ve elde edilen bulgular başlıklar halinde dördüncü bölümde verilmiştir. Araştırmamızın evrenini Konya il merkezinde bulunan temel lise son sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Örneklemimiz ise tesadüfi örnekleme yolu ile seçilmiş 157 kız, 171 erkek toplam 328 öğrenciye uygulanmış, 4 temel lisede gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın analizinde spss istatistik 24 programından yararlanılarak frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma kullanılmıştır. Temel liselerle ilgili betimleyici bir araştırma olması amaçlanmıştır. Türkiye'de 2016 yılı itibariyle 183 Üniversite, 573 ana bilim dalı, 22.309 lisans ve ön lisans program bulunmaktadır. Ayrıca Türkiye'de tanımlanmış 500, dünyada tanımlanmış 42.000 meslek bulunmaktadır. Meslek ve üniversite seçimi birey açısından çok önemlidir. Bu önem sadece meslek ve üniversite sayısının çok olmasından kaynaklanmıyor. Ergenlik döneminde, kendine uygun mesleğe karar vermenin de güçlüğünden ileri geliyor. Bu çalışmada gençlerin mesleğini seçerken kişisel, sosyal, ekonomik hatta politik nedenlerin karar verme sürecinde etkili olduğu gözlemlenmiştir. Sonuç olarak doğru meslek ve üniversite tercihi yapabilmek için kendini ve meslekleri tanımak gerekir. Meslek ve üniversite tercihinde karar verme sürecinde; aileden, rehberlik uzmanından, sahada çalışan uzmandan, üniversite hocası ve öğrencisinden ve akran gruplarından destek alınarak tercih yapılması gerektiği bulunmuştur.
In this study, it is aimed to measure basic high school satisfaction and determine the factors which are influential in the vocational selection of students. The first chapter explains what a basic high school means, why it is needed, how the current examination system is applied and how private teaching institutions have changed. In the second chapter, we have defined the conceptual framework of our thesis by explaining what a profession means, how to choose a profession, which factors affect the selection of profession and what vocational decision theories are available. In the third section, we have drawn the methodological boundaries of our research, and in the final chapter, we have explained the findings under titles. The universe of our research consists of senior students in the basic high schools in the center of Konya. Our sample is applied to totally 328 students (157 girls and 171 boys) selected via random sampling method in four basic high schools. In the analysis of the study; frequency, percentage, arithmetic average and standard deviation have been used thanks to 'the SPSS 24 statistic program'. It is intended to have a descriptive research about basic high schools. There have been 183 universities, 573 departments, 22.309 undergraduate and associate degree programs in Turkey since 2016. In addition, there are 500 professions defined in Turkey and 42.000 professions defined in the world. The choice of profession and university is very important for individuals. This is not only due to the large number of professions and universities. It also comes from the hardship of deciding on the right job for teenagers. In this study, it is observed that personal, social, economic and even political reasons are influential in the process of choosing a profession. As a result, you need to know yourself and available professions very well in order to choose the right profession and university. According to this research, in the process of choosing a profession; students should consult their family, guidance specialists, field workers, university teachers, students and their peer groups.