Turizm, gerek istihdama katkısı gerekse ülke ekonomisine etkisi bakımından
birçok ülkede oldugu gibi Türkiye açısından da büyük önem tasımaktadır. Ülke imajı
seyahat edenlerin davranıslarında oldukça etkilidir. Türkiye’ ye hiç gelmemis
insanlar gerek tarihi yargılar gerekse kötü propagandalar yüzünden Türkiye’yi yeteri
kadar tanımamaktadır. Bu çalısmada yurt dısında yapılabilecek etkili tanıtım ve
reklam yöntemleri, turizm hareketlerinin artması ve sonuç olarak turizmin ülke
imajına katkısı değerlendirilmektedir.
Çalışma üç bölümden oluşmakta, birinci bölümde reklam kavramı, reklamın
amacı, fonksiyonları ve diğer disiplinlerle ilişkisi ele alınmaktadır. kinci bölümde; turizm ve imaj kavramı, ülke imajı, yurt dışı turizm reklamları ele alınmıştır. kinci
bölümde ayrıca İsveç’teki Türkiye imajının dünü ve bugünü, İsveç’te kariyerinde
basarılı insanlarla yüz yüze görüşülerek ortaya konmuştur. Üçüncü bölümde ise İsveç
örnek ülke alınarak alan araştırması yapılmıştır.
Araştırmada, İsveçlilerin turizm reklam ve tanıtımlardan etkilenip
etkilenmediği, Türkiye’nin İ sveç’teki reklam faaliyetlerinin yeterli olup olmadığı ve
turizm hareketleri sonucunda imaj değişikliğinin meydana gelip gelmediği, İsveçli
insanların seyahat alışkanlıkları ve tercihleri, Türkiye’ye gelmeden önceki ve sonraki
düşünceleri, İ sveç’te yapılabilecek en etkili reklam ve tanıtım ortamları belirlenmeye
çalışılmıştır. Araştırma sonucunda İ sveçlilerin reklam ve tanıtım faaliyetlerinden
etkilendikleri, Türkiye’nin reklam faaliyetlerinin yetersiz olduğu ortaya çıkarılmıştır.
Ayrıca gelişen iletişim araçlarına paralel olarak, İsveçlilerin seyahat tercihlerini
internet üzerinden yaptıkları, reklam ortamları bakımında TV reklamlarının etkili
olduğu, İ sveçlilerin Türkiye’yi ziyaret ettikten sonra olumlu imaj edindikleri ortaya
çıkarılmıştır.
Tourism holds the key for Turkey both with its contribution of employment and its effects of country economy as in several countries. Country image is very effective on behaviors of travelers. People who have not been in Turkey before, do not have any idea about Turkey and have prejudice because of historical judgments and negative propagandas. In this study, the variety of effective tourism advertisements which can be advertised abroad, advertising methods, increasing of tourism movements and consequently the contribution of tourism to the country image have been evaluated. This study consists of three chapters, in the first part, the concept of advertisement, the purpose of advertisements and its functions and its relations with other disciplines have been discussed. In the second part, concept of tourism and concept of country image and tourism advertisements abroad have been emphasized. Besides in the second part, by interviewing Swedish people who have been successful in their career, the image of Turkey for today and tomorrow has been revealed. In the third part, a field research has been done regarding sample of Sweden. In this research, a variety of item have been tried to determine such as; whether Swedish people have been affected by advertisements or not, whether Turkish tourism advertisements are enough in Sweden or not, whether there are image changes after tourism movement from Sweden to Turkey or not, Swedish people?s travel habits and preferences, their opinions about Turkey before they come and after the leave the country and last of all deciding on most effective advertisement and promotion stages have been tried to determine. In conclusion, it is found that Swedish people are affected by advertisement and Turkish advertisement attractions are inadequate in Sweden. Besides parallel to developing technological equipments, It?s found that Swedish people book their holiday by means of internet, TV is the most effective publicity medium in Sweden and after Swedish people leave Turkey, they live with positive ideas about Turkey.