Selçuk Üniversitesi Dijital Arşiv Sistemi

Contribution of authentic Konya folk tales to vocabulary teaching to 7th grade students: Chumra case

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisor Arslan, Ahmet Ali
dc.contributor.author Duymaz, Seval Yamaç
dc.date.accessioned 2017-11-10T11:06:55Z
dc.date.available 2017-11-10T11:06:55Z
dc.date.issued 2010
dc.identifier.citation Duymaz, S. Y. (2010). Contribution of authentic Konya folk tales to vocabulary teaching to 7th grade students: Chumra case. Selçuk Üniversiteleri, Yayımlanmış yüksek lisans tezi, Konya. tr_TR
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/6564
dc.description.abstract Bu çalışmanın amacı masalların kelime öğrenimini olumlu yönde etkileyip etkilemediğini araştırmaktır. Araştırmada aynı zamanda geleneksel kelime öğretim yöntemleri ile masallar yoluyla kelime öğretimi karşılaştırılmıştır. Araştırma için, Konya iline ait 8 adet Türkçe masal derlenip, İngilizceye olabildiğince basitleştirerek çevrilmiştir. Böylece öğrenciler kendi kültürlerine ait aşina oldukları konular üzerinde çalışacakları için daha iyi motive olacaklar ve öğrenme süreci de olumlu yönde etkilenecektir. Araştırma 20 şer kişiden oluşan bir deney diğeri de kontrol grubu olmak üzere 7. sınıf düzeyinde iki sınıfa uygulanmıştır. Deney grubuna hedef kelimeler masallar yoluyla öğretilirken kontrol grubuna ise geleneksel yollarla ana dile çeviri yapılarak öğretilmiştir. Her iki gruba da belli zamanlarda ön test, son test ve hatırlama testleri uygulanarak test verileri SPSS ile analiz edilmiştir. İstatistik sonuçlarında gruplar arasında farklar görülmüştür. Deney grubunun son test ve hatırlama testi kontrol grubuna göre daha olumlu sonuçlar vermiştir.Sonuç olarak, masallar yoluyla kelime öğretiminin geleneksel metoda göre daha başarılı olduğu görülmüştür. Masalların kelime öğretimini büyük ölçüde desteklediği sonucuna varılmıştır. tr_TR
dc.description.abstract The aim of this study is to investigate whether folktales affect the vocabulary learning in a positive way or not. Additionally, in the study, vocabulary teaching through folktales and through traditional ways has been compared. For the study, 8 Turkish folk tales belonging to Konya district were compiled and translated into English as simple as possible. In this way, the learners would be better motivated as they would be studying on subjects that belong to their own culture and they are familiar with, so the learning process would be affected positively. The research was applied to two classes of 7th grades each of which consists of 20 students. One of the groups was determined as the experimental group and the other as the control group. While the target words were taught via folk tales to the experimental group, they were taught via traditional methods, translating into the mother tongue, to the control group. At specific periods, pretest, posttest and the retention test were applied to each group and the results of the tests were analyzed through SPSS. According to the statistical results, there are differences between scores of the groups. The post test and the retention test of the experimental group have given more positive results when compared to the control group. Finally, it was concluded that teaching vocabulary through folktales has been more successful than the traditional methods. It was seen that folktales promote vocabulary learning to a great degree. tr_TR
dc.language.iso en tr_TR
dc.publisher Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü tr_TR
dc.subject Kelime öğretimi tr_TR
dc.subject Vocabulary teaching tr_TR
dc.subject Masallar tr_TR
dc.subject Tales tr_TR
dc.subject Yabancı dil öğretimi tr_TR
dc.subject Foreign language teaching tr_TR
dc.subject İngilizce tr_TR
dc.subject English tr_TR
dc.title Contribution of authentic Konya folk tales to vocabulary teaching to 7th grade students: Chumra case tr_TR
dc.type Thesis tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster