Bu araştırmanın genel amacı; 60-72 aylık çocukların sosyal problem çözme becerilerinin ve akran ilişkilerinin işitsel muhakeme ve işlem becerilerine göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemektir. İlişkisel tarama modelinde düzenlenen araştırmanın çalışma grubu; 2013-2014 eğitim öğretim yılında, Ankara ili Polatlı ilçesi Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı, resmi okulların anasınıfları ve özel anaokulunda eğitim gören 300 okul öncesi dönemi çocuklarından oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak "Wally Sosyal Problem Çözme Testi", Selçuk Akran İlişkilerini Değerlendirme Ölçeği" ve "Selçuk İşitsel Muhakeme ve İşlem Becerileri Testi" kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler SPSS 17.0 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Selçuk Akran İlişkilerini Değerlendirme Ölçeği'nin Çekingenlik, Sosyal Kabul, Problem Çözme, Sosyal Davranış ve Saldırganlık alt ölçek puanlarının ile sosyal problem çözme beceri puanlarının işitsel muhakeme ve işlem beceri puanlarına göre farklılaşıp farklılaşmadığını test etmek amacıyla Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Gruplar arası farkın anlamlılığı Tukey Testi ile belirlenmiştir. Elde edilen bulgular doğrultusunda ulaşılan genel sonuç: 60-72 aylık çocukların Wally Sosyal Problem Çözme Testi puanları ile Selçuk Akran İlişkilerini Değerlendirme Ölçeğinin Sosyal Kabul, Problem Çözme, Sosyal Davranış ve Saldırganlık alt test puanları Selçuk İşitsel Muhakeme ve İşlem Becerileri Testi puanlarına göre farklılaşırken; Selçuk Akran İlişkilerini Değerlendirme Ölçeğinin Çekingenlik alt test puanlarının farklılaşmadığı görülmüştür.
The purpose of this study is to determine whether social-problem solving skills and peer relations among 60-72 month-old children differ according to auditory reasoning and processing skills. Designed as a relational screening model, this study included 300 preschool children who attend private nursery school and nursery classes of government-affiliated schools which are randomly chosen (affiliated with the Ministry of National Education) in Polatlı district of Ankara during 2013-2014 school year. As data collection tools, this study used "Wally's Social Problem-Solving Detective Test (WSPSDT)", "Selçuk Rating Scale of Peer Relations (SRSPR)" and "Selçuk Auditory Reasoning and Processing Skills Test (SARPST)". The data obtained from the study was analysed using SPSS version 17. A One-way Analysis of Variance (ANOVA) was used to examine whether scores from social problem solving skills and from SRSPR subscales of Shyness, Social Acceptance, Problem Solving, Social Behaviour and Aggression differ according to auditory reasoning and processing skills. A Tukey test was performed to determine which groups the significances were between. In general, the results indicated that WSPSDT scores and Social Acceptance, Problem Solving, Social Behaviour and Aggression scores of 60-72 month-old children differed according to SARPST scores while their Shyness scores did not.