Bu araştırma, İlköğretim Okullarında okutulmakta olan Sosyal Bilgiler dersi nin öğretiminde yaşanan güçlükleri belirlemek amacıyla, 2003-2004 Öğretim yılı Konya ili Meram, Selçuklu, Karatay ve Kadınhanı ilçeleri İlköğretim okullarında gö rev yapan toplam 75 öğretmen üzerinde yapılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak anket kullanılmıştır. Öğretmenlere uygulanan anket formu, kişisel bilgiler, ha zırlık, planlama, uygulama ve değerlendirme bölümlerinden oluşmaktadır. Veriler yüzde, frekans ve aritmetik ortalama kullanarak analiz edilmiştir. Bu araştırmanın: Birinci bölümünde; Türk Eğitiminin Tarihi gelişimi içerisin de, ilköğretim okullarının kuruluş ve gelişmeleri, Türk Eğitim Sisteminde Eğitim tür leri ve Konya'da Eğitim konulan ele alınıp incelenmiştir. Araştırmamızın ikinci bölümünde ise; Sosyal bilimler kavramına, Sosyal Bilgi ler kavramına, sosyal bilimler ile sosyal bilgiler arasındaki farka, sosyal bilgilerin ta rihi gelişimine, neden sosyal bilgilere, sosyal bilgilerin yapısına, önemine, programı nın uygulanmasıyla ilgili açıklamalara, Türkiye'de sosyal bilgiler öğretiminin bu gün kü durumuna, bilgi çağında sosyal bilgiler öğretimine, sosyal bilgiler öğretimi açısın dan öğretmene, sosyal bilgiler öğretiminin hedef ve ilkelerine, sosyal bilgiler öğreti mine, sosyal bilgiler dersinin öğretiminde yaşanan güçlüklere, öğretim programının amaçlarına, sosyal bilgiler dersinin işlenişi ile ilgili genel açıklamalara yer verilmiştir. Üçüncü bölümde, materyal ve yöntem başlığı adı altında, ölçme aracı hazırla ma, veri çözümleme teknikleri, evren ve örneklem vardır. Dördüncü bölümde; Bulgu ve yorumlar yer almaktadır. Beşinci bölüm; sonuç ve önerilerdir. IV Araştırmamızın son kısmına ise; yararlanılan ve konu ile ilgili olan bazı belge lerin orijinallerinin fotokopilerinin konması yoluna gidildi. Röportajlar, şekil ve tablo listesi, istatistik ekleri ve yazışmalar eklendi. Araştırma sonucunda öğretmenlerin derse hazırlık ve planlama çalışmalarını yürütürken "çok az" güçlük çektikleri uygulama ve değerlendirme çalışmalarında çe kilen güçlüğün "bazen" düzeyi ile daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu du rumda öğretmenlere uygulama ve değerlendirme çalışmaları konusunda hizmet içi eğitim verilmelidir.
The goal of research is to determine the diffuculties in teaching sociel informations lessons in primary schools. In 2003-2004 Education year, 75 teachers, who charged in primary schools of Meram, Selçuklu, Karatay and Kadınhanı countries which are in Konya, involved to this study. In this research, we used questionnaire for obtaining data. This questionnaire that applied to teachers, in forming from personal informations, preparation, planning, practicing and evaluating parts. Results are analyzed with using percentage, frequency and arithmetic average. In first part; we discused about setting and development of primary schools in Turkish education history, the education varieties in Turkish education system and education subjects in Konya. In second part; we gove place to concept of social sciences, concept of social informations, differences between social sciences and social informations, historical development of social informations, explanations about structure, importance and practicing program of sociel informations, today's situation of teaching sociel information in Turkey, teaching sociel informations in science age, aim and principles of teaching sociel informations, diffuculties of teaching sociel informations lessons, aims of education program and general explorations associated with sociel information lessons. In third part; under the headline of material and method, we talked about preparing meassurement mediator, data analyzing techniques, universe and models. In forth part; you can find results and comments. In fifth part; There are conclusion and suggestions. VI In the last part of our research, we preferred to give place fotocopies of certain orijinal documents that are associated with our subject. We added reportings, list of figure and table, statistics additions and correspondences. According to the results of this research, diffuculties in preparation to lesson and planning are in "very little" level and diffuculties in practicing and evalating are between "sometimes" and "higher" levels. In this situation, employment education about practicing and evaluating should be given to teachers.