İlköğretimde karşımıza çıkan en önemli sorunlardan biri okuma-yazma etkinliklerinde akranlarından geri kalan çocuklardır (Çelenk, 1999). Sarı'nın (2003) belirttiği gibi, okuma-yazma öğrencilerin diğer gelişim alanlarını da etkilemektedir. İlköğretim programlarındaki okuma-yazma ile ilgili hedefler, o yaştaki tüm öğrencilerin kazanabileceği şekilde belirlenmesine rağmen, ilk okuma-yazma etkinliklerinde bazı öğrencilerimizin başarılı olamadığı gözlenmektedir. Dolayısıyla bu araştırmanın amacı, okuma-yazma etkinliklerinde akranlarından geri kalan öğrencilerin geri kalmalarına neden olan faktörlerin ortaya çıkarılması ve bu faktörler ışığında öneriler geliştirilmesidir. Ayrıca bu alanda çalışma yapmayı planlayan diğer araştırmacılara da ışık tatmaktır. Bu araştırmada niteliksel araştırma yaklaşımı kullanılmıştır. Veriler araştırmacı tarafından geliştirilen "Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu" ile toplanmıştır. Elde edilen verilerin transkriptleri "Betimsel Analiz" yöntemiyle analiz edilmiştir. Bu araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre, 1. Gelişimsel özellikler öğrencilerin okuma-yazma etkinliklerindeki başarısında önemli bir etkendir. 2. Psikolojik ve ailevi nedenlerden kaynaklanan faktörler öğrencinin okuma-yazma etkinliklerindeki başarısını etkilemektedir. 3. Eğitim programlarının, eğitim ortamlarının ve yönetsel düzenlemelerin öğrencilerin okuma-yazma etkinliklerindeki başarısında önemli bir etken olduğu ortaya çıkmıştır. 4. Öğretmenin okuma-yazma etkinliklerindeki öğrenciye yaklaşımı öğrencinin bu etkinliklerdeki başarısında önemli bir faktördür. 5. Öğrencinin kendisinden kaynaklanan faktörler (Öğrencinin özür-engel durumu, farklı bir mahalli dil kullanımı) onların okuma-yazma etkinliklerindeki başarısında önemli bir etkendir. 6. Okuma-yazma etkinliklerinde akranlarından geri kalan öğrencilerin okuma-yazmayı gerçekleştirebilmelerinde kullanılan araç-gereçlerin, yöntem ve tekniklerin önemli bir yeri olduğu ortaya çıkmaktadır.
One of the problems raised in the primary schools is that some children who have difficulties for reading comprehension and writing display backwardness regarding reading and writing activities from their peers in schools (Çelenk, 1999). According to Sari (2003), developing reading comprehension and writing skills affect the students' other skills to be able to develop. Although the goals for reading and writing activities in the National Primary School Curriculum should be gained by all children particularly in primary schools some children still cannot reach the goals defined in the curriculum. Therefore, the aim of this study is to explore the factors leading to difficulties and backwardness on some children for the activities of reading and writing and to help other researchers doing the same kind of research in the light of these factors. The aim of this research is to develop some implications for practice on this issue. In this research, the researcher used qualitative research method. With this method, the researcher developed semi structured interview form and the data were collected using that research instrument. After the researcher collected the data using the tape recorder, the researcher transferred the data into the texts. Then, he analyzed the data with the light of descriptive analysis techniques. According to the research findings; 1. The personality characteristics of the students affect their reading and writing skills to develop, 2. The characteristics of psychologic and parental issues affect the the students' achievement. 3. On the students' achievement for reaching the goals of reading and writing, educational programs administered, physical placements and the legislative issues are effective, 4. The approaches used to teach reading and writing skills and attitudes of the teachers towards the students affect the achievement of the students in the primary schools, 5. The characteristics of the students (like having bilingual or having handicapping issues) are factors for their achievement, 6. The materials used by the teachers, teaching methods and techniques are important factors for the students' achievement on their reading comprehension and writing skills to reach the goals defined in the curriculum.