Bu araştırmada ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin Fen Bilgisi derslerinde kullandıkları farklı öğrenme stratejilerinin öğrencilerin başarılarına etkisi incelenmiştir. Araştırma 2001-2002 Öğretim yılının I. yarıyılında, Hazım Uluşahin İlköğretim Okulu 7. sınıflarında yürütülmüştür. Öğrencilerin ders not dökümleri incelenmiş ve birbirine denk olduğu kabul edilen üç sınıf araştırma kapsamına alınmıştır. Daha sonra bu gruplar random yoluyla deney ve kontrol grupları olarak atanmıştır. Araştırma deney ve kontrol gruplarında toplam 161 öğrenci üzerinde yürütülmüştür. Uygulama öncesinde tüm gruplara, Fen Bilgisi dersi "İş Yap, Enerji Aktar" ünitesinin hedef davranışlarına göre hazırlanmış basan testi ön test olarak uygulanmıştır. Deneysel işlem olarak; deney A grubunda anlamlandırma, deney B grubunda örgütleme, kontrol grubunda ise tekrar stratejileri uygulanmıştır. n Araştırma verilerinin çözümlenmesinde aritmetik ortalama, standart sapma, t-testi, varyans analizi, Tukey testi kullanılmıştır. Analizler bilgisayar ortamında Excel 7.0 ve SPSS 6.0 programlarında yapılmıştır. Araştırmanın denenceleri ve istatistiksel analizler sonucu aşağıdaki bulgular elde edilmiştir. 1. Farklı öğrenme stratejilerinin uygulandığı gruplardaki öğrencilerin başarılan arasında anlamlı farklar bulunmuştur. Anlamlandırma stratejisinin kullanıldığı deney grubundaki öğrencilerin başarı düzeylerinin örgütleme ve tekrar stratejisinin uygulandığı gruba göre daha yüksek olduğu görülmüştür. 2. Örgütleme ve tekrar stratejilerinin uygulandığı gruplardaki öğrencilerin basan düzeylerinin denk olduğu görülmüştür.
In this study, the effects of different learning strategies used by the 7th class primary school students in Science courses to their success has been examined. The study has been carried out in the 7th classes of Hazım Uluşahin Primary School during the first term of 2001-2002 teaching year. Firstly, the students' course scores are tested and then three classes were taken into the scope of the study because they were regarded as equal to each other. Afterwards, these groups were randomly determined as experimental and control groups. The study has been employed on totally 161 students in experimental and control groups. Before the practice, an achievement test prepared according to the objectives and behaviours of the unit named as "Do Work, Transfer Energy" has been employed as a pre-test. As an experimental process, expression strategy in experiment IV Group A, organization strategy in experiment Group B and repetition strategy ni the control group have been employed. During the analysis of the data of the study arithmetic average, standart deviation, t-test, variance analysis and Tukey test have been used. The analysis were done in the computer in Excel 7.0 and SPSS 6.0 programs. As a result of the experiments and the statistical analysis of the study the following findings were found: 1. Meaningful differences were found between the students' success in the groups where different learning strategies had been used. It was seen that the students' success in the experimental group, where expression strategy was used, were higher than the groups where organization and repetiiton strategy were used. 2. It was seen that the students' success in the groups where organization and repetition strategy were equal to each other.