Bu araştırmanın amacı ortaöğretim okullarındaki 10. sınıflar için hazırlanan rehberlik programının sınıf öğretmenleri için ne ölçüde gerçekleştirildiğinin, rehber öğretmen görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesidir. Çalışmada, nitel araştırma modeli kullanılmış olup, “benzeşik (homojen) örnekleme” yöntemi kullanılmıştır.
Araştırmanın evrenini, 2005-2006 eğitim/öğretim yılı, Karaman ili merkez ilçe ve diğer ilçelerdeki Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı resmi ortaöğretim kurumlarında görev yapan psikolojik danışmanlar oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Bu görüşmeler esnasında, rehber öğretmenlerin 10. sınıf rehberlik programında olması gereken temel amaçlar, bölümler, etkinlikler, programın güçlü
ve zayıf yanları, programın işlevselliği ve uygulanabilirliği hakkındaki görüşleri alınmıştır. Araştırmada toplanan verileri, betimleme, kodlama, kavram ve kategorilere ayırma işlemlerini kapsayan “içerik analizi” tekniği ile analiz edilmiştir.
Araştırmadan elde edilen bulgular: Rehber öğretmenlerin görüşlerine göre, rehberlik programında olması gereken başlıca temel amaçlar; mesleki rehberlik, ilgi ve yetenek farkındalığı, ergenlik çağı sorunları, kişilik gelişimi ve problem çözme becerisidir. Rehber öğretmenlere göre, programın güçlü yanları, bölümlerin amaca ve ihtiyaca uygun hazırlanmış ve öğrenci merkezli olmasıdır. Programın düzenli olması
da rehber öğretmenler tarafından güçlü yanlar arasında sayılmaktadır. Programın zayıf yanlarının ise, zaman alıcı, uygulayıcılarının az olması ve meslekleri inceleme bölümü ile serbest zaman kullanımı bölümlerindeki etkinliklerin yetersiz olduğudur.
Ayrıca bazı rehber öğretmenler, programı uygulamada maddi külfet gerektirdiği gerekçesiyle zorlandıklarını belirtmişlerdir. Rehber öğretmenler, 10. sınıf rehberlik programının işlevselliğinin arttırılması için sınıf öğretmenlerinin uygulamaya dahil edilmesi gerektiğini, programın güncelleştirilmesi, bölümlerin gözden geçirilmesi ve
faydasına inanılmasının gerekliliğini görüş olarak belirtmişlerdir. Bazı rehber öğretmenlere göre ise, programın uygulama ve anlayıştan kaynaklanan işlevsizliği bulunmaktadır. Görüşme yapılan rehber öğretmenler bölümleri uygulanabilir bulmuşlardır. Bölümlerin uygulanabilirlik düzeyini, kısmi ve düşük bulanların yanı sıra, bölümlerin uygulanabilirlik düzeyinin, bölümden bölüme farklılık gösterdiğini ve kitlenin kabul düzeyine göre de değiştiğini düşünmektedirler. Rehber öğretmenlere göre, 10. sınıf rehberlik programının etkinlik değerlendirme formu uygun hazırlanmış ancak, öğrencilerin objektif davranmamasından kaynaklanan işlevsizliği bulunmaktadır. Öğrenciye yönelik yapılan değerlendirme ile ilgili olarak, etkinliklerin uygulanmasına özen gösterilmesi, öğrencinin ön planda olduğunun unutulmaması, değerlendirmenin uzman kişilerce yapılması ve sınıf öğretmenlerinin bilgilendirilmesi gerektiğini düşünmektedirler.
Görüşme yapılan rehber öğretmenler, değişiklik önerilerine ilişkin olarak sınıf rehber öğretmenlerinin daha aktif olması, eğitimden geçirilmeleri, programın güncelleştirilmesi, uygulamadaki ve değerlendirmedeki sorunların giderilmesi ve etkinliklerin çeşitlendirilmesi gerektiğini düşünmektedirler.
The aim of this study is to evaluvate in what dimension the guidence, which was prepared for the tenth classes of secondary schools, is realized and utilized by the branch teachers with the point of the guidence teachers. In this study qualitative research was used and homojen illistration method was used. This research field is formed by the psychological consultents who work in official institution in Karaman in 2005-2006 educational-instruction ministry. In this research an interview method is used as a means of collection datum. During these interviews, from guidance teachers opinions are taken about in tenth class guidance programme which must be in basic purposes, chapters activites, strong and weak sides, functional and practicality of it. Datums collected in this research are analysed, through the tecnique of ?content analyze? which includes the processes of description, coding and categorizing.