İnsan kaynakları yönetimi uygulamalarına bağlı olarak örgütsel vatandaşlık davranışının sergilenmemesi, örgütlerin ve işgörenlerin amaçlarına ulaşabilmesinde önemli bir engel olarak ortaya çıkabilmektedir. Bu bağlamda işgörenin gönüllü davranışı olarak tanımlanan örgütsel vatandaşlık davranışı sergilememeleri işletmenin verimliliğinin de düşmesine neden olabilmektedir. Bu araştırmada, konaklama işletmelerinde insan kaynak kaynakları yönetimi uygulamalarının örgütsel vatandaşlık davranışı üzerindeki etkisinin belirlenmesini amaçlanmıştır. Bu amaçla, Hatay ilinde konaklama işletmelerinde çalışan 401 iş görene anket uygulanmıştır. Anket sonucu elde edilen veriler kullanılarak t testi, ANOVA ve regresyon analizi yapılmıştır. Araştırmada yapılan regresyon analizinin sonuçlarına göre, örgütsel vatandaşlık davranışı değişkenliği, sekiz bağımsız değişken (insan kaynakları yönetimi uygulamaları) tarafından açıklanabilmektedir. Bulgulara göre, örgütsel vatandaşlık davranışı istatistiksel olarak anlamlı düzeyde insan kaynakları yönetimi uygulamaları boyutlarından planlama, personel seçimi, değerlendirme, eğitim, takım çalışması, çalışanların katılımı boyutlarından etkilenmektedir.
Lack of organizational citizenship behavior according to human resource management practicesas a major issue to attain organizations and employees goals. Organizational citizenship behavior is defined as a voluntary employee behavior leads to decrease in the efficiency of business. In this study, it was aimed to determine the effect of human resource management practices on organizational citizenship behavior in accommodation establishments. For this purpose, question naire was applied to 401 people working in accommodation establishments in Hatay. T-test, ANOVA and Regression analysis was performed by using the data obtained from the questionnaire. According to the results of the regression analysis, organizational citizenship behavior variability can be explained by eight independent variables (human resources management applications). According to the findings, organizational citizenship behavior statistically is affected significantly by planning, recruitment, assessment, training, teamwork, involvement of employees in levels of human resource management practices.