Teknolojinin her geçen gün gelişmesine rağmen bilginin aktarılmasında en
temel vasıta kitaptır.
Araştırma, yeni programa göre Milli Eğitim Bakanlığınca hazırlanan ve
2008-2009 eğitim-öğretim yılında okutulan 7. sınıf İlköğretim Matematik ders
kitabının; görsel, duyuşsal ve akademik yönden değerlendirilmesi amacı ile
yapılmıştır. Hazırlanan 50 soruluk kitap değerlendirme ölçeği, farklı ilköğretim
okullarında çalışan 70 matematik öğretmenine dağıtılmış ve öğretmenlerden bu
ölçeğe göre kitabı değerlendirmeleri istenmiştir. Elde edilen veriler; betimsel
istatistik ve karşılaştırmalı t-testi ile analiz edilmiştir.
Milli Eğitim Bakanlığı tarafından yazdırılan 7. sınıf İlköğretim Matematik ders
kitabı; görsel, duyuşsal ve akademik yönden 100 tam puan üzerinden ortalama
65,896 puan almıştır. Alınan bu puan beklenenin altında kalmıştır. Bu nedenle 7.sınıf
İlköğretim Matematik ders kitabının öğretmenlerin beklentilerini karşılamadığı
anlaşılmıştır.
In spite of the developing technology, the basic material which is used to transfer knowledge is the text books. This research was carried out for investigating visual, affective and academic aspects of 7th year mathematics text book, which was prepared by the Ministry of National Education in 2008-2009. An evaluation scale including 50 questions was used and it was applied to 70 teachers of mathematics who work in different primary schools. They were asked to evaluate the text book according to this scale. The data analyzed with using descriptive statistics and one sample t-test. 7th year mathematics text book published by the Ministry of National Education got 65,896 points on average over 100 points from the visual, affective and academic aspects whereas this point should be at least 90 according to the text book evaulation criteria. For this reason, it has been understood that, 7th year mathematics text book doesn’t have the quality to meet the teachers’ expections.