Çocuk giyimi; Çocuğu tabiatın etkilerine karşı koruyan, vücuda göre şekil
alabilen, farklı ve estetik bir görünüm sağlayan, gelişmesi ve büyümesi üzerinde de
olumlu etkilere sahip olan giysilerin tümüdür.
Çocuğun bedensel ve psikolojik gelişiminde, çevre ile etkileşiminde giyimin
büyük bir işlevi vardır. İyi bir giyim çocuğa güven verir, kişiliğini geliştirir ve mutlu
olmasını sağlar. Çocuğu gruba katılmaya ve sorumluluk almaya teşvik eder. Böylece iyi
bir giyim çocuğun ileriki yaşlarının temellerini sağlam atmasına yardımcı olur.
Çocuk giyiminde sıkça rastlanan sorunların başında giysilerin vücuda tam
olarak uygun olmaması gelir. Bu sorun Türk çocuklarına uygun olarak hazırlanmış bir
temel beden ve kol kalıbının geliştirilmesiyle çözülecektir. Temel beden kalıbı giysinin
de temelidir. Ergonomik ve düzgün bir temel beden kalıbı üzerine uygulanan model
uygulamaları sonucu elde edilen giysilerde çocuğun vücuduna uygun olacaktır. Bu
nedenle Türk çocuklarının vücut özellikleri ve vücut tipleri tanınarak bunun
doğrultusunda temel beden ve kol kalıbı hazırlanmalıdır.
Bu araştırmada yeni bir deneme ile oluşturulmuş 3-4-5-6 yaş çocuk temel
beden ve kol kalıplarının 3-6 yaş çocuklar üzerinde denenip elde edilen verilere paralel
olarak çocuk temel beden ve kol kalıplarının geliştirilmesi düşünülmüştür.
Araştırmanın 1. Giriş bölümünde; problem, amaç, alt amaçlar, denenceler,
araştırmanın önemi, sayıtlılar, sınırlılıklar ve tanımlara yer verilmiştir. 2. İlgili yayın ve
araştırmalar bölümünde; çocuk giyiminin tanımı, önemi, sınıflandırılması, 3-6 yaş
çocuğun fiziksel gelişimi, fiziksel gelişimin giyim ile ilişkisi, 3-6 yaş çocuğun
psikolojik gelişiminde giyimin önemi, antropometrinin tanımı, antropometrik ölçü
almada dikkat edilecek noktalar, ölçü alma teknikleri, çocuk giyiminde standart ölçü
tablosu, ergonominin ve ergonomik açıdan kalıbın tanımı, kalıp hazırlamada dikkat
edilecek noktalar, kalıp hazırlama teknikleri ve son olarakta ilgili yayın ve araştırmalara
yer verilmiştir.
3. Kaynaklarda yeralan 3-6 yaş temel beden ve kol kalıpları çizimi bölümü; 3-6
yaş müller temel beden ve kol kalıbı çizimleri, 3-6 yaş metrik sistem temel beden ve kol
v
kalıbı çizimleri, 3-6 yaş paff temel beden ve kol kalıbı çizimleri, Emzen, (1946) 3 yaş
çocuk temel beden ve kol kalıbı çizimleri, Işıklar (1988) 3-6 yaş temel beden ve kol
kalıbı çizimleri, Sevüktekin, (1992) 3-6 yaş temel beden ve kol kalıbı çizimleri,
Küçükosmanoğlu v.d., (1996) geliştirilmiş müller sistemi ile 3-6 yaş temel beden ve kol
kalıbı çizileri, Özkan, (2006) 3-6 yaş temel beden ve kol kalıbı çizimlerinden
oluşmuştur.
4. Yeni bir deneme ile oluşturulan 3-4-5-6 yaş temel beden ve kol kalıpları
çizimi bölümünü; Yeni bir deneme ile oluşturulan 3 yaş temel beden ve kol kalıbı
çizimleri, Yeni bir deneme ile oluşturulan 4 yaş temel beden ve kol kalıbı çizimi, Yeni
bir deneme ile oluşturulan 5 yaş temel beden ve kol kalıbı çizimleri, Yeni bir deneme ile
oluşturulan 6 yaş temel beden ve kol kalıbı çizimleri oluşturmaktadır. 5. bölümde
yöntem, 6. bölümde bulgular, 7. bölümde tartışma ve yorum, 8. bölümde ise sonuç ve
önerilere yer verilmiştir.
Araştırma deneme modelli olup random yöntemiyle seçilen, her yaşta 100
çocuk olmak üzere toplam 400 kişi araştırmanın örneklem grubunu oluşturmaktadır.
Örneklem grubu üzerinden alınan veriler, bilgisayar ortamına aktarılarak üzerlerinde
gerekli istatistiki çalışmalar yapılmış, elde edilen sonuçlar tablo ve grafik haline
getirilmiştir.
Araştırma sonucunda elde edilen verilere göre Yeni bir deneme ile oluşturulan
3-4-5-6 yaş temel beden ve kol kalıpları, 3-4-5-6 yaş arası Türk çocuklarına tam olarak
uyum sağlamamaktadır. Bunun nedeni Türk çocuklarının farklı anatomik yapısı olabilir.
Anatomik yapı üzerinde, beslenme, kalıtım ve çevrenin etkisi olduğu düşünülmüştür.
Araştırma sonucu elde edilen veriler doğrultusunda Yeni bir deneme ile oluşturulan 3-6
yaş temel beden ve kol kalıpları geliştirilmiş ve geliştirilen temel beden ve kol kalıpları
çocuklar üzerinde tekrar denenmiş ve herhangi bir problemle karşılaşılmamıştır.
Children's clothing, to protect the child against the effects of nature, according to the
body shape that can receive, different and provide an aesthetic appearance, development and
growth have beneficial effects on all of the clothing is.
Child's physical and psychological development, in interaction with the environment is a
function of clothing is great. Gives a good wear-child trust, personality develops and makes
happy. Child to participate in the group and encouraged to take responsibility. Thus, a good
solid fundamental aspects of clothing the child's later years can help to beat.
At the beginning of the issues frequently encountered in children's clothing clothing not
suited to the body as a full income. This issue was prepared in accordance with the Turkish
children a basic body and arm of the development pattern will be solved. Also is the
foundation of the basic body pattern clothes. Ergonomic and applied properly model
applications on the basic body pattern of results obtained in clothing appropriate to the child's
body will be. Therefore, the body characteristics of Turkish children and body types in
accordance with the basic body and arm be recognized pattern should be prepared.
In this study created a new experiment with the basic body and arm patterns 3-4-5-6 age
children on children 3-6 years of data obtained in parallel to test whether the child has been
considered the development of the basic body and arm patterns.
1 of the research input part; problem, objectives, sub-objectives, denenceler, the
importance of research, sayıtlılar, limitations and definitions are given to the place. 2.
publications and research section, the definition of children's clothing, importance,
classification, 3-6 years old children's physical development, physical development associated
with clothing, 3-6 years old children in the development of the psychological significance of
clothing, anthropometric definition, in taking anthropometric measurements to be aware of
points, taking measurements techniques, children's clothing in the standard size table, and
ergonomically ergonomics of the definition of mold, mold will be considered in the
preparation points, mold preparation techniques and research and publications related to the
location given Finally.
3. 3-6 years in the industry used the basic body and arm sections of the drawing dies; 3-
6 years müller basic body and arm pattern drawings, 3-6 years old metric system and handles
the basic body pattern drawings, 3-6 years paff basic body and arm pattern drawings, Emzen,
(1946) 3 years old child dies of the basic body and arm drawings, Işıklar, (1988) 3-6 years
basic body and arm pattern drawings, Sevüktekin, (1992) 3-6 years basic body and arm
pattern drawings, Özkan, (2006) 3-6 years of basic body and arm drawing pattern has been
formed.
4. Created a new experiment with a 3-4-5-6 age patterns of the basic body and arm
portion of the drawing, a new experiment is created with 3 years basic body and arm pattern
drawings, a new experiment is created with 4 years of age and basic body pattern drawing
arm, the New created with a trial of 5 years the basic body and arm pattern drawings, a new
experiment is created with 6 years of basic body and arm molds comprise drawings. 5. section
method, 6 findings section, 7 section discussion and comments, 8 results and
recommendations were included in the section.
Research and random screening method with the model selected, including 100 children
at any age group constitutes the total sample 400kişi research. Sample data received over the
computer environment can be transferred to the statistical studies on them have been made
necessary, the results obtained was made into tables and graphs.
According to survey results, the data obtained in the experiment with a new basic body
and arm molds created years 3-4-5-6, 3-4-5-6 in Turkish children between the ages of
adaptation does not fully. This is because of Turkish children may have different anatomical
structures. On the anatomical structure, nutrition, heredity and environment are thought to be
affected. As a result the data obtained a new trial in accordance with the basic body and arm
molds were created 3-6 years have been developed and developed the basic body and arm
patterns on children and any problems encountered were not tested again.