Orta Asya halklarından biri olan Kırgız toplumu arasında İslâmîyet’in Sufizm yoluyla yayıldığı
bilinmektedir. Kırgızlar arasında İslâmîyet’in Sufizm yoluyla yayılmasında birçok tarikat
yapılanmasının Nakşibendî, Suffi Allayar, Ahmedi, Bakırgan ve Kırk Çiltenler) büyük rol
oynadığı bir gerçektir. Bu tarikatların bazı özellikleri zamanla Kırgız kültürünün bir parçası
haline gelmiştir. Bu bakımdan Kırgızlar arasında günümüze kadar gelen bazı örf‐âdetlerde
tarikatların izlerine rastlanabilir. Ayrıca Sufizme ilişkin izlerle, başta Manas Destanı olmak
üzere, Er Töştük gibi kimi destanlarda ve XIX. yüzyıla ait şiirlerde karşılaşmak mümkündür.
Bu anlamda Sufizmle ilgili Kırgızca deyimler dahi bulunmaktadır. Bunların yanı sıra Sufizm,
dolayısıyla sufi kelimesi ile ilgili olarak yer adlarına (Sopu‐Korgon, Sufi‐Bülend), insan adlarına
ve mütevazı insan anlamını veren nitelemelere yer verildiği de anlaşılmaktadır.
İslam spread to Kyrgyz, who was one of the peoples of Central Asia, through Sufism. A lot of
the sects (Nakshbandi, Suffi Allayar, Ahmedi, Bakırgan and the Forty Çiltens) played an important
role in spreading İslam to Kyrgyz. Some of the features of these sects have gradually
become part of Kyrgyz culture. Thus, some of the custom, coming up to the present and applied,
are traces remained directly from these sects. Moreover, Sufism reflected in Manas epic,
the epic Er Toshtuk and in the poetry of the XIX century. There are also many Kyrgyz statements
about Sufism. Further, due to Sufism, there are names of places and names of people
with the word Sufi (Sopu‐Korgon, Sufi‐Bülend), it has been used as a modest man as well.