Uygurların Kutadgu Bilig’le ilgilenmesi bir asra yakın bir tarihe sahiptir. 1984’de Uygur
Bölgesi’nde Kutadgu Bilig’in metin ve manzum çevirisinin yayınlanmasıyla bu sahadaki araştırmaların
temeli atılır. Bu tarihten sonra, Kutadgu Bilig araştırmaları düzenli bir yola girer.
Özel kurumlar kurulur ve sempozyumlar yapılır. Bilim adamları eseri kendi ihtisas sahasına
göre ele almaya başlar, yaptıkları araştırmalar gittikçe derinleşir ve tatbik ettikleri metodoloji
de beynelmilel ilim sahasının dikkatini çekecek bir mahiyet kazanır. Geniş kitleler de gördüğü
eğitim düzeyine göre eserden belirli bir ölçüde bilgi ve zevk alırlar. Üniversiteler, enstitüler,
kolejler, liseler, orta ve ilkokulların edebiyat dersinde Kutadgu Bilig için ayrı bir mevzu tahsis
edilir. Sanatçılar için de bu eser bir icadiyet konusunu teşkil eder. Bu arada, Kutadgu Bilig
üzerinde uzmanlaşan birçok bilim adamı ortaya çıkar. Bu çalışmamızda Uygur ilim sahasında
bu esere yönelik kurumlar, önemli faaliyetler, önde gelen araştırmacılar ve başlıca eserleri dile
getirmek ve değerlendirmekle birlikte eserle ilgili diğer sahalardan bahsedeceğiz.
The research about Kutadghu Bilig has a century of history among Uyghur people. The publication
of Kutadghu Bilig in verse and essay in 1984 based a foundation of research in this field.
Since then, learning of it has been into systemic routine. As a result, Special associations has
been formed, Symposiums has been held. The learners from the different fields started to do
their research about Kutadghu Bilig. And the research has been deepened and, the method of
the specialized learners on this field had been reached advanced level which stretched the attetion
from the internatinoal peers. Gradually, the universities, the institutions, colledges and
high schools established learning about Kutadghu Bilig in their literary class. Artists made it
their theme in their works. Besides, some specialized Kutadghu Bilig learners appeared. This
thesis mentioned the associations, meetings and important activities been held for Kutadghu
Bilig research, the outstanding learners and their distributions. Simultaneously, it also gave a special attention to the works in some other fields about Kutadghu Bilig.