Bu çalışmada, 2011 Genel Seçimleri sürecinde televizyon kanallarında yayınlanan
Cumhuriyet Halk Partisi’ne ait siyasi reklamların izleyiciler üzerinde nasıl bir etkiye
sahip olduğu alımlama analizi yöntemiyle ortaya konulmaya çalışılmıştır. İzleyicilerin
medya metinlerine yönelik nasıl bir duruş sergiledikleri, Stuart Hall’ün “Kodlama-
Kodaçımlama” yönteminden hareketle incelenmiştir. Hall, izleyicilerin medya iletileri
karşısında pasif olmadığını, aksine aktif davrandığını ifade etmiştir. Alıcı kitlenin üç farklı
okuma biçimi sergilediğini söyleyen Hall, bu okuma biçimlerini baskın-hegemonik,
müzakereci ve muhalif okuma olarak belirlemiştir. Çalışmada CHP’ye ait 7 reklam
filminin etkileri farklı yaş, cinsiyet, sınıfsal konum, eğitim düzeyinden 14 kişi üzerinde
derinlemesine görüşmeler yapılarak analiz edilmiştir. Alınan cevaplar Hall’ün ortaya
koyduğu farklı okuma biçimlerine göre irdelenmiştir.
This study seeks to reveal effects of political TV adverts CHP (Republican People’s Party)
used in 2011 General Elections campaign on viewers using reception analysis method. Using “Encoding-Decoding” method developed by Stuart Hall how viewers approach to
media texts was examined. Hall states that viewers are not passive receivers of media
messages but they have an active role in the process. Hall who argues that receivers mass
exhibit three different reading patterns identified them as dominant-hegemonic,
negotiated and globally contrary. In this study, effects of 7 political adverts by CHP were
analyzed with profound interviews with 14 people from different age, gender,
socioeconomic and education level. The responds were analyzed according to different
reading patterns introduced by Hall.