Bu araştırma, Klasik Türk Mûsıkîsi’nin Dinî mûsıkî alanında, Mevlevî Âyîn-î Şerîfî
formunda, Hammâmîzâde İsmâil Dede Efendi tarafından bestelenen Sabâ Âyîn-î Şerîfî’nin;
makam, geçki, çeşnileri açısından incelenmesini amaçlamaktadır. Mevlevi Âyîn-i Şerîfî formu
analizinin nasıl yapılacağına dair kapsamlı bir kaynak bulunmadığı için yeni bir metot geliştirilmiş,
metotla ilgili bilgilere değinilmiş ve Hammâmîzâde İsmâil Dede Efendi’nin Sabâ Âyînî
Şerîfî makam, geçki, çeşnileri açısından incelenmiştir. Bu araştırma, incelenen eserin sonuçlarına
göre Mevlevî Âyîn-î Şerîfî formunda makam, geçki, çeşni analizinin standartlaşmasına
kaynak olacak niteliktedir. Böylece bestelenmiş bütün âyînlerin incelemelerinde de kullanıldığı
zaman âyînlerin anlaşılmasında kolaylık sağlayacağı düşünülmektedir.
The aim of this research is to study the maqam, transition and the taste of the in the form of
Sabâ Âyîn-î Şerîf composed by Hammâmîzâde İsmâil Dede Efendi in the form of Mevlevî
Âyîn-i Şerîf. Since there is no extensive resurce to show how to analyze Mevlevî Âyîn-i, a new
method has been developed and after the information related to method had been mentioned, the
maqam, transition and the taste of Sabâ Âyîn-î Şerîf composed by Hammâmîzâde İsmâil Dede
Efendi was studied. This study has the features that can be the resource of the analyze
standardization of the maqam, transition and taste in the form of Mevlevî Âyîn-i Şerîf
according to the results of the work studied. Thus, when it is used in the analyzis of all other
composed âyîns, we suggest that it will also make it easy to understand the “âyîns”.