Metin şerhi geleneğinin ortaya çıkmasında; divan şiirinde kullanılan ortak malzeme, kendine
has imaj ve hayaller, dil, biçimsel özellikler önemli bir yere sahiptir. Şârihler; zaman içinde
divan şiirine farklı açılardan yaklaşmış, açıklamalarında amaçlarına uygun yöntemler seçmişlerdir.
Bu yöntemler, şârihlerin divan şiirine yükledikleri anlamı göstermesi bakımından
önemlidir. Şârih; dünya görüşüne, bilgisine ve yaşadığı devrin şartlarına göre şiiri incelemiş
ve buna göre şerh etmiştir. Bu yaklaşımların ortaya çıkmasında şârihin, şiire bakış açısının
önemli bir payı vardır. Yazımızın amacı; şârihlerin, klasik dönemden başlayarak günümüze
kadar yapılan şerh çalışmalarında, divan şiirine yaklaşım tarzlarını ortaya koymaktır.
For the contstruction of text interpretation tradition, the common material which was used by
divan poetry, its genuine image and dreams, language and its structural features have a
greatmagnitute. İnterpretators approached to divan poetry from different perspectives in time,
in their explanations they preferred to use methods fitting wite their aims. These methods are
important in terms of presentation of the meaning which the interpretators gave to divan
poetry. Interpretator studied poems according to his work view, knowledge and the conditions
of his age and explained the divan poetry witenin a harmony to tense criteria. In the creation of
these criteria the perspective of the interpretator to the poem is of due importance. The aim of
our study is to present the approaches of the interpretators in the interpretation studies of
interpretators since the classical age.