Civilization has been analyzed mostly with urbanization which coincides with the
usage of stone and later concrete and steel in constructions. Nowadays we have been
realized that construction materials used for houses, apartments, roads and pavements
surrounding us create local microclimate which influences our living comfort. Local
temperature increases due to asphalt roads and concrete pavements have recently been
determined and they are remarkably effective in our everyday life. Usage of different types
of aggregates in concrete mixtures to cast concrete pavement blocks might effective to
decrease air temperature on the pavements. Therefore heat-resistant rocks were used to
produce different sized aggregates where different plasters were produced from them to
coat standard concrete pavement blocks. Pavement blocks plastered were then put under
sun to test their surface temperatures. It was observed that heat-resistive materials used in
plaster concretes influence heat distribution in the blocks and surface temperature of the
concrete pavement blocks.
Uygarlık genellikle şehirleşmeyle birlikte değerlendirilir, bu gelişim de önce
doğaltaşların daha sonra beton ve çeliğin inşaat işlerinde kullanılmasıyla sağlanmıştır.
Günümüz şartlarında şehirlerde etrafımızı saran evler, apartmanlar, yollar, kaldırımlar ve
bunların yapıldığı farklı malzemeler nedeniyle, insanların hemen etrafında onların yaşam
konforunu etkileyen mikroklimatik bir etkinin varlığı hissedilmeye başlanmıştır. Son
zamanlarda yapılan incelemelerde, etrafımızdaki lokal sıcaklığın asfalt yollar ve beton
kaldırım taşları nedeniyle de yükseldiği belirlenmiştir, bu artış insanların günlük
yaşantılarını etkilemektedir. Beton kaldırım taşlarının yapılmasında kullanılan
malzemelerin farklılaştırılmasıyla, insanları rahatsız eden yaya kaldırımı üzerindeki
havanın sıcaklığı belki düşürülebilir. Bu fikirden yola çıkarak bu çalışmada, ısı geçirgenlik
özelliği düşük olan, farklı kayaçlardan elde edilen, farklı tane boyut içerikli ve farklı
özellikteki agregalardan değişik özellikli sıvalar üretilmiştir. Bu sıvalarla da standart
boyuttaki beton kaldırım bloklarının üzerleri sıvanmış, kaplanmıştır. Test edilmek üzere
hazırlanan kaplanmış kaldırım blokları, güneş altına konularak bunların yüzey sıcaklık
değişimleri ölçülmüştür. Kaldırım bloklarının yüzeyini kaplamak amacıyla üretilen
sıvaların üretildikleri agrega özelliklerinin, özellikle bunların ısı yalıtkanlık özelliklerindeki farklılıkların, testi yapılan kaplamalı kaldırım bloklarının yüzey sıcaklıklarını etkilediği
gözlenmiştir.