In the attempts to understand human action and thought there are two contradictory perspectives: one is the human centered explanation and interpretation, the other is the techno-scientific con-ception. Human centered analysis of action has been mainly carried on the basis of three distinct theoretical frameworks: structuralism, interactionism and the synthesis of there two approaches by the way of emphasizing the role of a dialectical process between actor and structure. Techno-scientific approach to action shows a similarity with the structural explanation in the sense that both consider action without reference to the individual actors, but it emphasizes technology and science as constitutive för action as opposed to the structuralist preoccupation with social or cul-tural structures. Here, it is insisted that any social conception of action is incapable of under-standing global processes that are effective over the daily life of individuals. Meaning in daily activities is seen as a techno-scientific prerequisite rather than having a cultural, social, interac-tional or individual basis. Homogenization of lifestyles all over the world is giyen way by the dominance of technology over the economic, cultural and political spheres. Therelbre, in this study we attempt to show an essential need ta question validity and relevance of the basic social scientific concepts such as social as a process, background, integration, development, action, environment, context, meaning, interaction; normative conditioning of action; culture; East and West.
İnsan eyleminin ve düşüncesinin, insan merkezli açıklamaları ve yorumları ile tekno-bilimsel açıdan ele alınması gerçekliğin anlaşılmasında birbiriyle çatışan iki bakış açısını temsil eder. Eylemin insan merkezli çözümlemesi başlıca üç farklı kuramsal çerçeve temelinde yürütülmektedir: yapısalcılık, etkileşimcilik ve eylem ve yapı arsamda diyalektik bir sürecin rolünü vurgulama yoluyla bu ikisinin bir sentezi. Eyleme tekno-bilimsel bir yaklaşım, eylemi birey aktörlere göndermede bulunmadan ele alması açısından yapısal açıklamayla benzerlik gösterir, ancak ilgilerini toplumsal ve/veya kültürel yapılar üzerinde yoğunlaştıran yapısalcılığın tersine teknoloji ve bilimi eylem için oluşturucu olarak değerlendirir. Burada, herhangi bir toplumsal eylem anlayışının bireyin gündelik yaşamında etkin olan küresel süreçlerin anlaşılmasında yetersiz kaldığı ileri sürülmektedir. Gündelik etkinliklerdeki anlam kültürel, toplumsal, etkileşimsel veya bireysel bir temele sahip olmaktan çok tekno-bilimsel bir gereklilik olarak görülmektedir. Ekonomik, kültürel ve siyasal alanlar üzeinde teknolojinin egemenliği dünya genelinde yaşam tarzlarının türdeşleşmesine yol açmıştır. Bu nedenle bu çalışmada; bir süreç, arkaplan, bütünleşme, gelişme, eylem, çevre, bağlam, anlam ve etkileşim olarak toplum; eylemin normative koşullanması; kültür, Doğu ve Batı gibi toplumbiliminin temel kavramlarının geçerlilik ve alakalılığının köklü bir sorgulanmaya tabi tutulması gerkliliği ortaya konulmaktadır.