dc.contributor.author |
Birsen, Halûk |
|
dc.date.accessioned |
2018-10-02T07:46:28Z |
|
dc.date.available |
2018-10-02T07:46:28Z |
|
dc.date.issued |
2005 |
|
dc.identifier.citation |
Birsen, H. (2005). İnternet haberciliği ve aktif izlerkitle ilişkisi çerçevesinde etik tartışmalar. Selçuk İletişim, 3, (4), 68-79. |
tr_TR |
dc.identifier.issn |
1302-2865 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/123456789/12784 |
|
dc.description |
Url: http://josc.selcuk.edu.tr/article/view/1075000286 |
tr_TR |
dc.description.abstract |
İnternet hızla gelişip yaygınlaşırken kendinden önce varolan kitle iletişim araçlarının “geleneksel”
nitelemesiyle tanımlanmasına yol açtı. Bu tanımlamayı gerekli kılan temel etmenlerden birisi,
aynı zamanda internetin belirleyici özelliklerinden de birisi olan etkileşimdi.
Etkileşimli bir araç olan internet izlerkitlesini geleneksel kitle iletişim araçlarının tam aksine edilgen
durumdan çıkarıp, etken bir duruma taşıdı. Bu olgu kendini internetle ilgili her ortamda gösterdi.
İnternet haberciliği de bu olguyla tanışan bu duruma ayak uyduran uygulama alanlarından
birisi oldu.
Haber sitelerinin izlerkitlesi bu etkileşimli ortamda, haberlere yorum ekleme, çeşitli konular hakkında
tartışabilme, e-posta grupları oluşturabilme, sanal cemaatler kurabilme şansı elde ederken
haber siteleri de ücretli ya da ücretsiz erişimler için kullandıkları bilgi formlarıyla, sayaçlarla,
çerez dosyaları ile izlerkitleleri hakkında daha sağlıklı bilgiler topladılar.
Bu araştırma ile Türkiye’de yayın yapan haber sitesi sorumlularına uygulanan bir anketle kullanılan
etkileşimli uygulamaları saptanmış, izlerkitle, haber sitesi ve internet habercileri açısından
sorunları tanımlanmış, tartışılmış ve çözüm yolunda öneriler geliştirilmiştir.
Çalışma sonucunda haber sitelerinde etkileşimliliğin temel özelliklerinden olan izlerkitlenin izlenmesi,
zararlı ve saldırgan içerikten korunması, etkileşimli uygulamaların kullanılması konusunda
veriler elde edilmiştir. Siteler sahip oldukları etkileşimli uygulamalarda ve site dışına verilen bağlarda
izlerkitleyi uygunsuz ve saldırgan içeriğe karşı koruma konusunda hassas davrandıklarını
ifade etseler de hepsinin bu konuda yeteri sayıda işgören istihdam ettiklerini, bir kontrol sistemi
geliştirdiklerini söyleme olanağı yoktur. İzlerkitle bilgilerinin özel hayat sınırları içinde tanımlanmış
olması internet etiği adına umut verici bir olguysa da az sayıda da olsa gelir getirici bir unsur
olarak satılabileceğini düşünenler bulunmaktadır. |
tr_TR |
dc.description.abstract |
While Internet was going to develop and get bigger, other mass media, which exist before internet
were begun to call as traditional mass media. Basic reason of this description is interactivity, most
important element of internet.
Internet, as an interactive media, has given an active role to its user than the other mass media.
This fact has shown itself in everywhere which related to internet. Also Online journalism harmonized
to this fact.
In this interactive environment, while news site users had chance to add comment to news, to discuss
about various subjects, to constitute e-mail groups, news sites and also had to get more
healthy information about their users with the help of forms, cookie files and counters.
This study determined the interactive methods in the news sites with the help of a poll which was
answered by news sites director and discussed, described ethic problems and proposed some solutions
to these ethic problems from news sites, online journalists and internet users’ point of view.
When the study was completed, some data which are related with interactivity and its applications
are collected. Even news sites directors said internet users were protected against violent content,
it is not possible to say news sites had enough workers, had control systems. But most of the news
site directors have accepted that data about internet users are private. On the other hand a few
site directors think different. According to them these data had an economic value. |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi |
tr_TR |
dc.subject |
İnternet haberciliği |
tr_TR |
dc.subject |
Etkileşim |
tr_TR |
dc.subject |
Etik |
tr_TR |
dc.subject |
Online journalism |
tr_TR |
dc.subject |
Interactivity |
tr_TR |
dc.subject |
Ethics |
tr_TR |
dc.title |
İnternet haberciliği ve aktif izlerkitle ilişkisi çerçevesinde etik tartışmalar |
tr_TR |
dc.type |
Article |
tr_TR |
dc.relation.journal |
Selçuk İletişim |
|
dc.identifier.volume |
3 |
|
dc.identifier.startpage |
68 |
|
dc.identifier.endpage |
79 |
|