Bir nesnenin, kurumun, kuruluşun veya kişinin algılanması olarak tanımlayabileceğimiz imaj,
günümüzde ülkelerin de uluslararası arenada nasıl algılandığına ya da nasıl algılanmak istediğine
yönelik çalışmalara ışık tutması açısından büyük önem taşımaktadır. Bir ülke, sahip olduğu imajla
uluslararası kamuoyunda iz bırakmaktadır. Doğru yapılan imaj analizleri ile ülkeler, uluslararası
kamuoyu nezdinde bulundukları yeri görebilmekte ve elde edilen sonuçlara göre imajlarını
değiştirme veya pekiştirme yolunda stratejik çalışmalara girmektedirler. Çünkü küresel rekabet
ortamında ülkelerin sahip oldukları olumlu imaj, taklit edilmesi güç bir rekabet avantajı olarak
karşımıza çıkmaktadır. Uluslararası platformda sahip olunan imajın, o ülkenin itibarı açısından
oynadığı rol büyüktür ve itibarlı bir ülke, uluslararası karar mekanizmalarını etkileme ve uluslararası
kamuoyu oluşturma gücünü elinde bulundurmaktadır. Bu da, tüm dünya ülkeleri içinde o
ülkeye, bir ayrıcalık kazandırmaktadır. Olumlu imaja sahip itibarlı bir ülke, kendini diğerlerine
kabul ettirmekte ve maddi manevi değerlerini dünyaya kolayca aktarabilmektedir. Böylece bu
ülkeler, bir marka olma yolunda da önemli adımlar atmaktadırlar. Bir ülkeden dünya markası
yaratmak ise, o ülke vatandaşlarına güven, saygınlık, moral ve motivasyon kaynağı olmakta ve o
ülkeye önemli bir rekabet üstünlüğü sağlamaktadır. Bu çalışmada, Türkiye’nin uluslararası imajının
oluşturulmasına yönelik çeşitli teknikler geliştirilerek öneriler sunulmakta ve geliştirilen bu
teknikler ile önerilerin imaj stratejileri çerçevesinde yapılandırıldığında, ortaya çıkacak yeni değerlerin,
Türkiye’nin uluslararası imajına sağlayacağı katkının önemi üzerinde durulmaktadır.
Image may be defined as perceiving an object, an institution, establishment or a person, and also
has an important role in respect to lighting the way for studies directed to how the countries are
perceived or wished to be perceived in the international arena in the present. A country leaves a
trace in the international public opinion with the image it has. By means of the image analyses
executed correctly, the countries are able to see their location before the international public
opinion, and enter in strategic studies for changing or reinforcing their images in accordance with
the results gained. Because, the positive image the countries have an global competition environment
shows itself as a competing advantage hard to imitate. The image possessed in the international
platform plays a grand role in respect to the esteem of that country, and an esteemed country
holds the power to affect international decision mechanisms and to form international public opinion.
And this provides that country a privilege among all the world countries. An esteemed country
with a positive image is able to get itself accepted by the others and to transfer both its material
and moral values easily to the world. These countries, thus, take important steps in the way
to be a brand. Creating a world brand from a country becomes a source for confidence, respect,
morale and motivation for the citizens of that country, and provides that country an important
superiority in competition. In this study, various techniques have been developed and suggestions
have been presented in direction to forming the international image of Turkey; and the importance
of the contribution that the new values, to be arisen when structured within the framework of these techniques developed and these image strategies suggested, will provide for the international
image of Turkey has been underlined.