Küreselleşen dünyada coğrafik sınırların bir önemi kalmamıştır. Bunun en önemli sebebi ise kitle
iletişim araçlarındaki hızlı gelişmedir. Fiber optik kablolar, internet, cep telefonları, uydu bağlantıları
vb. gelişmeler coğrafik sınırların önemini ortadan kaldırmıştır. Bu sınırlar sadece ülkelerin
sınırlarını belirlemekte, ancak iletişim araçlarına karşı bir varlık gösterememektedir. Çok uluslu
şirketler dünyanın çeşitli ülkelerinde faaliyet gösterirken o ülkenin coğrafik sınırları içinde varlıklarını
sürdürmektedirler. Ancak dünyanın diğer ucundaki genel merkezleriyle haberleşirken de
günden güne gelişen kitle iletişim araçlarından faydalanmaktadırlar. Bu çalışmada ise kitle iletişim
araçlarının küreselleşmedeki önemi ve çok uluslu şirketlerin bu iletişim araçlarından nasıl
faydalandıklarıyla ilgili konulara değinilmeye çalışılmıştır.
In a globalized world, there no longer exists the importance of geographical borders. The most
important cause of this is the fast development in mass media instruments. Such developments as
fiberoptic wires, internet, cell phones and satellite connections have given an and to the importance
of geographical borders. Nowadays, these borders only define the limits among countries,
but can’t be effective against the impacts of mass media instruments. While multinational
corporations hold their activities and investments in different countries world-wide, their buildings
and existence are in the geographical borders of these countries. However, their headquarters can
be in another country and these multinational corporations are using mass media instruments
more and more to connect their branches with the headquarters. In this study, it was tried to be
explained the importance of mass media instruments in globalization and how multinational corporations
use these instruments for their communication.