Son on yıl içerisinde üretilen, Hollywood sinema filmlerinin çoğunda, sayısal ortamlarda üretilen
karakterlerle karşılaşılmaktadır. The Abyss (1989), Terminator 2: Judgement Day (1992), Jurassic
Park (1993), Starship Troopers (1998), The Hollow Man (2000), The Lord of the Rings (2001),
Shrek (2001), Star Wars: Episode II (2002) filmlerinde olduğu gibi. Tüm bu yapımlar hayal gücünün
sınırlarını zorlayan birer ‘gerçek dünya’, simülasyonlarıdır. Bu filmler sinemanın ana sorunsalı
olan ve sıkça tartışılan ‘gerçek’ ve ‘gerçeklik’ kavramlarını başka bir boyuta taşıdılar. Bu
filmlerdeki sanal karakterler, sinema dünyasının yeni yıldızları olarak öyküsel uzayın içerisinde
yerlerini almışlardır. Bu çalışmada sanal karakterlerin sinemadaki gelişim süreci incelenerek
sayısal sinemanın geldiği aşama irdelenmeye çalışılmıştır.
In most of the Hollywood films produced in last ten years, we get to see characters produced on
digital environments. As they are in films, such as The Abyss (1989), Terminator 2: Judgement
Day (1992), Jurassic Park (1993), Starship Troopers (1998), The Hollow Man (2000), The Lord of
the Rings (2001), Shrek (2001), Star Wars: Episode II (2002). All these productions push the limits
of imagination and they are 'real world' simulations. All these mentioned films carried the
problematic and mostly discussed terms, 'real' and 'reality', to another extent. Virtual characters
in these films took their place as the news stars of the cinema world in narrative space. This study
examines the development process of virtual characters while analyzing the current condition of
digital cinema.