Öğretimsel televizyon yayınları, Anadolu Üniversitesi’nin uzaktan öğretim programlarının başladığı
günden bu yana, iki temel dağıtım sisteminden biri olarak öğrenenlerine hizmet vermektedir.
Programlarda yer alan her ders için ana materyal olan kitapla ilişkili bir dizi televizyon programı
Üniversite içinde üretilmektedir. Televizyon programları, öğrenen sayısının büyüklüğü de düşünüldüğünde
hem kitlesel eğitime olanak sağlaması hem de öğrenenlerin kolay ulaşabildiği ortamlardan
birisi olması nedeniyle sistemin en önemli bileşenlerinden birisidir. Bu nedenle programların
izlenebilirliğini arttırmak için yapılacak iyileştirme çalışmaları büyük önem kazanmaktadır. Bu
çalışmanın üç temel amacı vardır. Birincisi, uzaktan öğrenenlerin televizyon programlarından
öğrenmeye ilişkin özyeterlik yargılarının ne yönde olduğu belirlemektir. İkincisi, özyeterlik algılarının
deneyimlerine bağlı olarak değişim gösterip-göstermediği saptayabilmektir. Üçüncüsü ise,
uzaktan öğrenenlerin programların sürekli izlenilebilir olmasına yönelik önerilerini almaktır. Elde
edilen bulgular değerlendirildiğinde, uzaktan öğrenenlerin öğrenme sürecinde televizyonu etkili
bir araç olarak görmelerine rağmen, programları sürekli izlemedikleri görülmüştür. Programların
etkililiği, verimliliği ve çekiciliği bağlamında da özyeterlik yargıları beklenilenden düşük bulunmuştur.
İleriye dönük olarak, gerek hazırlanacak televizyon programlarının öğrenen açısından
etkili, verimli ve çekici olabilmesini sağlamak gerekse programların öğrenenler tarafından sürekli
izlenilebilir olmasını sağlamak adına dört farklı boyutta çözüm önerileri geliştirilmiştir. Bunlar;
televizyon programlarında öğreticinin rolüne, programların düzenlenmesine, diğer öğretim materyalleriyle
ilişkilendirilmesine ve yayın zamanına ilişkin önerileri kapsamaktadır.
Since the initiation of Anadolu University’s distance programs, instructional television has been
serving to students as one of the two main delivery systems. For every course in the programs, a
series of television programs are being produced in-house in accordance with the textbooks. Due
to the fact that it provides mass education and is an easily accessible medium for the students,
television is one of the essential components of the system. Thus, improvement initiatives that intend
to increase the consumption of television programs among students are crucial to consider.
This study carries out three main goals: First, it investigates students’ self-efficacy beliefs for
learning from television programs. Second, it examines whether students’ self-efficacy beliefs
change in time. Third, it hopes to gather students’ recommendations about improvement of television
program usage. According to the findings, students do not follow the programs regularly
although they believe that television is an effective medium in distance learning. Self-efficacy levels
of the student for effectiveness, efficiency and appeal of the programs were also found lower
than expected. Several recommendations under four categories have been developed to improve
the effectiveness, efficiency and appeal of the television programs as well as to increase their consumptions.
These recommendations are related to roles of instructors in television programs, organization
of the programs, interrelation with other learning media, and time of broadcasting.