Ombudsman, bir kamu denetim sistemi olarak ilk kez İsveç’te uygulanmaya başlamış, daha sonra
tüm dünya geneline yayılmıştır. Dünyanın birçok ülkesinde -her ülkenin kendi yapısı doğrultusunda-
yaygın olmakla beraber, ombudsmanı henüz uygulamayan ülkeler de mevcuttur. Bu çalışma,
söz konusu ülkelerden biri olan Türkiye’de, bir kamu denetim sistemi olarak ombudsmanın uygulanabilirliğini
ortaya koymayı amaçlamaktadır. Öncelikle ombudsmanla ilgili genel bilgilere yer
verilmiş, daha sonra konu ile ilgili Türkiye’deki mevcut durum tespit edilmiştir. Metinde, ombudsmanın
tarihsel gelişim süreci, ulusal ve uluslararası literatürdeki tanımları, yetkisi, statüsü,
görevleri ve işlevleri anlatılmış; daha sonra da bu bilgilere dayanarak Türkiye’de ombudsmanın
uygulanabilirliği dört boyutta ele alınmıştır. Öncelikle ombudsmanı Türkiye için gerekli kılan
sebepler; daha sonra da uygulamanın ardından karşılaşılacak zorluklar ve ülkeye sağlaması beklenen
yararlar üzerinde durulmuştur. Son olarak da, başarılı bir uygulama için sistemin hangi
biçimde yapılanması gerektiği sorusu cevaplanmaya çalışılmıştır. Çalışmanın sonucu olarak,
hemen hemen tüm kamu kurumları için gerekli olan ombudsmanın (karşılaşacağı sorunlar ve
mevcut yönetim yapısı dikkate alınıp, kendi öz niteliklerine tamamen uygun bir şekilde yapılandırılması
halinde), birçok açıdan Türkiye’ye de yararlı olacağı ortaya çıkmaktadır.
The Ombudsman as a public control system was first practiced in Sweden, and then became widespread
throughout the world. Although it is popular in many countries of the world - in a tailored
manner to each country’s own structure-, there are still other countries that haven’t put the ombudsman
into practice. This study aims to show the feasibility of the ombudsman as a public control
system in Turkey, one of these countries. General information on the ombudsman has been
given in the beginning and then current conditions in Turkey have been described. In the text, the
historical development process of the ombudsman has been described, together with its definitions
in the Turkish and international literature, its authority, status and functions, then based on those
information, its applicability in Turkey has been discussed in four dimensions. Firstly, the reasons
which make the ombudsman a necessity for Turkey have been taken into account, followed by the
difficulties which may arise after its implementation, as well as its expected benefits to the country.
Lastly the question of which form the system should be structured in for a successful operation has
been discussed. The study concludes that the Ombudsman which is necessary for almost every
public organization, would be useful for Turkey from many aspects, if the potential problems and
the present administrational infrastructure of the country are carefully considered, and it is structured
in complete accordance with its own essence and virtues.