Türkiye’de yazılmış halkla ilişkiler kitaplarının hemen hemen tümü halkla ilişkilerin tarihini Amerika
Birleşik Devletleri’ndeki halkla ilişkiler uygulamalarının tarihi olarak alırlar. Ülkemizle ilgili
tüm yazılanlar bir iki cümledir: “Kanuni halkı çok severdi, Fatih halkla sık sık bir araya gelirdi.
II. Mahmut iyi bir halkla ilişkiler uzmanı idi ” gibi. Oysa durum Osmanlı’da çok farklıdır. Bugünkü
anlamda halkla ilişkiler yoktur ama Osmanlı’nın kendine özgü halkla ilişkileri vardı. Biz bu
yazıda bu konulara olabildiğince açıklık getirmeye çalışacağız. İlk defa kağıda dökülen Osmanlı’nın
halkla ilişkileri kuşkusuz daha geniş ve ayrıntılı incelemelere gereksinme göstermektedir.
Sınırlı Osmanlıca bilgimle ama konuyu biraz da yayarak, bu başlangıcı ben yapıyorum. Ama bu
önemli konu, yetişecek iletişim tarihçileri tarafından ayrıntılı olarak incelenmeyi beklemektedir.
Almost all of the books written in Turkey on public relations, take the history of this profession as
the history of public relations practices in USA. All that’s written about Turkey is limited to a few
statements; “Kanuni loved his people very much. Fatih often had meetings with them. II. Mahmut
was a fine expert of public relations.”. Yet the reality is quite different. Ottoman State had special
public relations practices. It would be wrong to call it public relations in today’s terms but the
Ottoman Empire had a notion of public relations of its own. I will try to reveal these issues in this
paper as much as I can. On the other hand, the issue of public relations in Ottoman Empire that
has been explored in a paper for the first time, requires no doubt broader and more elaborate
studies. I am giving the start in a sense, my knowledge in Ottoman language being limited but my
intention was also expanding the issue. Finally, this issue needs to be studied elaborately by the
future historians of communication.