Doğru Yol Partisi’nin 14 Mayıs 2005 tarihinde toplanan 8. Olağan Büyük Kongresi öncesi, Türk
televizyon kanallarında yayınlattırdığı iki siyasal reklam filminden birincisi, bu çalışmanın anlamlandırma
nesnesini oluşturmaktadır. Çalışmanın amacı, bu siyasal reklam metninde öncelikle 59.
Adalet ve Kalkınma Partisi Hükümeti’nin ve Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’ın siyasal ’öteki’
olarak ileti aktaran gösterge dizgeleri ya da anlam aktaran göstergeler aracılığıyla nasıl inşa
edildiğini çözümlemektir. Bu amaçla anlamlandırma nesnesini oluşturan reklam metni, Greimas’ın
yüzeyden derine doğru giden üç aşamalı “Yapısalcı Anlatı Göstergebilimi” yöntemiyle
söylem, anlatı ve temel anlam düzeylerinde okunmuştur. Söylem çözümlemesi olarak adlandırılan
birinci aşamada, reklam metninin söylemi oluşturan söz dizim ve anlam bileşenlerinin yapılandırdığı
söylem yapısı ortaya konulmuştur. Anlatı çözümlemesi olarak adlandırılan ikinci aşamada,
anlatı izlenceleri içindeki eyleyenlerin zaman ve uzam içindeki işlevleri açığa çıkarılmıştır. Üçüncü
aşamada ise, genel olarak içeriğin derin yapısı ortaya konulmuştur. Araştırma, reklam metinlerinde
siyasal aktörlerin ve kurumların dilsel ve dil dışı gösterge sistemleri aracılığıyla yan anlam
ve çağrışım düzeylerinde olumlu veya olumsuz biçimde inşa edildiğini göstermiştir.
This study chooses as the object of analysis one of the two political commercials of the ’True Path
Party’ (DYP), it was broadcast by the various Turkish television channels for the meeting its 8th
Ordinary Grand Congress at the 14 Mai 2005. This article aims to analyse how particulary the
59th Government of ’Justice and Development Party’ and Prime Minister Recep Tayyip Erdoğan
as political ’other’ are constructed by the message transmitted linguistic and visual signs systems
and by the meaning constructed signs in those political advertisement text. It has been analysed in
the light of Greimas’ structuralist narrative-semiotics methodology based on the three-phase semiotic
approach from the surface structure to the depth structure of syntaxtic and semantic components
of narrative and discursive structures of the mentioned commercial text, it is consist of
linguistic/visual signs and sign systems. During the analysis of the discourse, the segmentation has
been made in accordance with the rank of appearance of the actants in spatial and temporal flow.
The functions of the actants in the narrative programme have been also primary due to the analysis
of the narrative level. On the third phase, the deep structure analysis has been attributed to the
basic structure of the content in general. The results of this research suggest that political actors
and institutions in the levels of conotation and association positively or negatively constructed and
represented in the advertisement text by linguistic and visual signs systems.