Oryantalizm, kısaca Batı’nın Doğu üzerine olan her türlü çalışması ve fikri olarak tanımlanmaktadır.
Batı, Doğu üzerine yaptığı bu çalışmalarla bir yandan Doğulu ülkeleri tanımlamakta, böylece
onlar üzerine hakimiyet kurmakta diğer yandan onları ötekileştirerek kendi kimliğini tanımlamaktadır.
Böylece bilinen, ötekileştirilen ve üzerinde hakimiyet kurulan Doğu, Batı’nın dünya
politikasına hizmet etmekte, emperyalist amaçlarla yeniden kurulmaktadır. Sinema, maniple etme,
yönlendirme ve etkileme özelliği ile toplum üzerinde değiştirici, dönüştürücü ve yeni fikirler yaratıcı
bir sanat ve kitle iletişim aracıdır. Hollywood sinemasının oryantalist motifleri kullanmasının
Batı/Amerika siyasetiyle doğru orantılı olduğu görülmektedir.
Çalışmada Edward Said’in oryantalizme bakış açısı kuramsal temeli oluşturmaktadır. Bu bağlamda
oryantalizm tanımlandıktan sonra oryantalizmin Hollywood sinemasına ne şekilde ve hangi
kalıplarla yansıdığı ortaya çıkarılmaya çalışılacaktır. Batı’nın ideolojik amaçlarına göre değişen
Doğulu tanımının ortaya konulmasında 300 Spartalı filmi özellikle 1991 sonrası bir eğilimi ortaya
çıkarmak anlamında seçilmiştir. Filmin analizinde Doğu/Batı karşıtlığını tespit etmek amacıyla
karşıtlıkları ortaya çıkaran yapısalcı yaklaşım kıstas alınacaktır. Sonuç olarak, 300 Spartalı filminde
Doğu/Batı karşıtlığı kurularak, İran’ın ötekileştirildiği, Hollywood sinemasının izleyicisini
oryantalist motiflerle maniple ettiği görülmektedir.
Orientalism is shortly defined as any kind of study and thought that the West has had about the
East. The West has been defining eastern countries with these studies, so having dominance on
them, and on the other hand, it has been defining its own identity by making them others. Therefore,
the known, othered and dominated East has been serving to the world policy of the West and
it has been reestablished with imperialistic goals. Cinema is a new sort of art and mass communication
tool changing, transformating and creating new ideas on the community with its manipulating,
directing, and effecting aspects. It has been observed that the Hollywood usage of orientalistic
motifs is a direct proportion with the Western / American politics.
In this study, Edward Said’s view point of Orientalism constitutes the theoretical base. In this
context, after defining Orientalism, it will be tried to figure out how and with what expressions the
Orientalism is reflected to the Hollywood cinema. 300 Spartans has been chosen especially to
display a trend after 1991 on the definition of the East which is changing according to the ideological
goals of the West. The structural approach which introduces contrasts will be taken as criterion
in analyzing of the film to state East /West controversy. Consequently, it is observed that in 300
Spartans, Iran has been othered by establishing East/West controversy and the audience of Hollywood
movies has been manipulated with orientalistic motifs.