Instant Messaging (IM) has taken place in our lives as a result of the recent developments in the
new communication technologies. The popularity of similar communication techniques is increasing
particularly among young internet users. The aim of this study is to explore predictors of IM
use among university students. The data of this study was obtained from a survey on a purposive
selected sample of 547 students of The Selcuk University. The results revealed 4 motives that were
effective on the use of IM. These motivations are, in order of importance: (1) interpersonal interaction
and utility, (2) convenience, (3) relaxation and entertainment, and (4) information seeking.
Especially interpersonal interaction and utility motivation is the most important predictor of IM
use. Female students are spending longer time a day by IM and a longer per session time than
male students. A positive meaningful relation has been found between the daily spent IM time and
the IM use motivations. Participants who were using IM more for romantic communication with
their boy/girl friends have been found as longer instant messaging each day.
Anında mesajlaşma son yıllarda yeni iletişim teknolojilerinde yaşanan gelişmelerin bir sonucu
olarak güncel hayatta yer almaya başlayan bir olgudur. Özellikle genç kullanıcılar arasında bu
tür iletişim yöntemlerinin kullanımı gittikçe popülerleşmektedir. Bu çalışma üniversite öğrencileri
arasında anında mesajlaşmanın belirleyici değişkenlerinin neler olduğunu tespit etmeyi amaçlamaktadır.
Çalışmanın verileri, Selçuk Üniversitesi’nden amaçlı örneklem yoluyla seçilen 547 öğrenci
üzerinde yapılan saha araştırmasından elde edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, üniversite
öğrencilerinin anında mesajlaşmalarında etkili olan 4 motivasyon belirlenmiştir. Bu motivasyonlar
“(1) kişilerarası etkileşim ve fayda, (2) kolaylık, (3) rahatlama ve eğlence, (4) bilgi arama”
şeklindedir. Özellikle kişilerarası etkileşim ve fayda motivasyonu, anında mesajlaşmanın en temel
belirleyicisi konumundadır. Bayan öğrenciler, erkek kullanıcılara göre günlük daha uzun süre
anında mesajlaşmakta ve bir oturumda daha uzun süre anında mesajlaşma servislerini kullanmaktadırlar.
Üniversite öğrencilerinin günlük anında mesajlaşma süreleri ile anında mesajlaşma
motivasyonları arasında anlamlı pozitif ilişki bulunmaktadır. Anında mesajlaşma servislerini
kız/erkek arkadaşlarıyla romantik iletişim kurmak için daha çok kullanan denekler, günlük daha
uzun süre anında mesajlaşmaktadırlar.