Bu çalışmanın birincil amacını seçimlere yönelik televizyon haberlerinin sunuş biçimleri ve görsel
yapısıyla haber içeriklerinin yani seçim haberlerini oluşturan farklı unsurların Şişli - Ayazağa
Köyü örnekleminde televizyon haber bültenlerinde yer alan haberleri alımlama / okuma biçimleri
üzerindeki etkilerinin ortaya konması olarak tanımlamamız mümkündür. Bu amaç doğrultusunda
çalışmada medya sosyolojisi içinde yer alan bir yöntem olarak alımlama çözümlemesi kullanılmıştır.
İzleyicilerin haberlere katılma yani seçimler üzerine yapılan siyasal haberlere katılma ve özellikle
bu haber kategorisini yorumlama biçimlerini kavrama noktasında yine alımlama çözümlemesi
içinde değerlendirilebilecek Tamar Liebes’in “izleyicilerin televizyon metinlerine katılma biçimleri”
modeli uygulanmıştır.
Haber bültenleri katılımcılarla birlikte izlenmiştir. Her katılımcıyla ayrı ayrı derinlemesine görüşmeler
yapılmıştır. Sonuçta örneklemin siyasal içerikli televizyon haberlerini seçim öncesinde
değerlendirirken en çok yapısal okumaya başvurdukları ve bu okumalarla özellikle haberlerde
kullanılan sunum biçimi ve görsel yapı üzerine yoğunlaştıkları bulgulanmıştır. Ayrıca izleyicilerin
televizyon haberleri karşısında genel olarak etken bir konumda oldukları, haberler üzerine konuştukları
ve bunun bir müzakere süreci olduğu tespit edilmiştir.
We can define the major aim of this paper as the ways the Şişli Ayazağa Village residents read TV
news, especially how these people read political news, their visual content and presentation pattern,
in addition to different elements of the news. In doing this, reception analysis which is a
method in media sociology is used. In this study the effects of presentation of the television news
on readings of the tele-viewers, reception studies in general, and Tamar Liebes’s model in particular
are chosen.
By the help of ethnographic method, the bulletins are followed with the tele-viewers and each of
them is reported intensively. In conclusion the types of reception are proposed and we can note
that most viewers prefer structural reading and they concentrate on the visual structure. Furthermore,
viewers in general are active while viewing TV news and they comment on them, which is
considered as a period of discussion.