İnternet tarihsel süreç içerisinde en hızlı gelişen iletişim aracıdır. Kısa süre içerisinde günlü hayatımızın
bir parçası olmuş; e-posta göndermek, internette sörf yapmak, arama motorlarında kelime
taratmak, sosyal ağ sitelerinde profil oluşturup arkadaş grubumuzu genişletmek, sanal mağazalardan
gerçek alışverişler yapmak, günlük sıradan eylemlerimiz haline gelmiştir. İnternetin reklam
açısından potansiyeli kısa sürede keşfedilmiş, 1994 yılında ilk banner reklamın yayınıyla internet
reklamcılığının serüveni başlamıştır. İnternet ve internet reklamcılığının hızlı gelişimine paralel
gelişim gösteremeyen mesleki örgütlenme ve standartlaşma sorunlarına, devamlı yenilenen internet
reklam türlerinin çeşitliliği de eklenince; uygulayıcıların ve yayıncıların kendince standartlar
belirlediği kaotik bir durum ortaya çıkmıştır. Bu araştırmada internet reklamları ile ilgili sorunlar
ortaya konmakta, gelişmeler çerçevesinde konuyla ilgili güncel bir sınıflandırma önerisi sunulmaktadır.
Internet is the most rapidly advancing communications instrument in history. Internet became a
part of our everyday life in a short period of time; sending e-mails, surfing the web sites, querying
the search engines, creating profiles in social networks and making new friends, shopping virtual
stores for real-life products, all these became ordinary tasks that we carry out through the day.
The potential of internet in terms of advertising has been discovered soon after, and the journey of
internet advertising has begun with the first banner in 1994. While internet and internet advertising
were advancing at full speed, some aspects were falling behind. There were problems in
standardization and creating professional trade organizations, while new types of internet advertisements
were introduced continuously. This resulted in a chaotic situation where executers and
publishers were defining standards of their own. This study reveals the problems of internet advertisements
and proposes an up-to-date classification in the framework of recent developments.