Kurumların yaşadıkları krizlerden daha az hasarla çıkabilmeleri ve yaşanabilecek krizleri öngörerek
aldıkları önlemler günümüz işletmelerinin iletişim stratejilerinde kendilerini var etmektedir.
Kurumsal sosyal sorumluluk bu önlemlere örnek olarak verilebilmektedir. Kurumsal sosyal sorumluluk
ile başlayan süreç yerini kurumsal sürdürülebilirlik stratejilerine bırakmıştır. Kurumsal
sürdürülebilirlik; fırsatları kapsayarak ve riskleri yöneterek uzun dönem hissedar değeri yaratan
bir iş yaklaşımıdır. Kurumsal sürdürülebilirlik kurumların sürekliliklerini sağlamaya hizmet ederken
onların karlılıklarının da sürdürülebilmesini sağlamaktadır. Çıkış amacı kurumun hissedarlarının
haklarının korunması ve ekonomik olarak sürdürülebilmesi olan kurumsal yönetişim kavramı
da kurumsal sürdürülebilirliğe hizmet etmektedir. Kurumsal yönetişim, kurumun hissedarlarının
uzun dönemli çıkarı için ve kurumun işleyişinin garanti altına alınması için kuralların ve düzenlemelerin
olduğu bir sistemdir. Kurumsal yönetişime yönelik düzenlemeler ise İngiltere’de Cadbury
Raporu, Greenbury Raporu ve Hampel Raporu, Amerika Birleşik Devletleri’nde Sarbanes-Oxley
Yasası, Türkiye’de ise Başbakanlık Sermaye Piyasası Kurulu’nun (SPK) yayınladığı Kurumsal
Yönetim İlkeleri’dir. Hükümetlerin toplum üzerindeki sorumluluklarını paylaşan çok uluslu şirketler
günümüzde hükümetler kadar etkili ve güçlü hale gelmişlerdir. Bu güç kurumları kendilerini
yönetmekten çıkarmış, sosyal paydaşlarını da kendi çıkarları doğrultusunda yönlendirmelerine
imkan vermiştir. Kurumların sosyal paydaşlarına hükmettikleri bu yeni sistemde yönetim adına
üretilmiş kavramlar kurumsal rıza üretiminin bir parçası olarak karşımıza çıkmaktadır. Sonuç
olarak bu çalışmada kurumsal sürdürülebilirlik ve kurumsal yönetişime kavramsal açıdan yaklaşılmış
ve kurumsal yönetişime yönelik eleştiriler tartışılmıştır.
Using corporate social responsibility before and after crisis situation helps corporations. And as a
response for the stakeholders demands corporate social responsibility is a preferred communication
strategy. The processes which began with corporate social responsibility, now continues with
corporate sustainability strategies. Corporate sustainability is a business approach that creates
long-term shareholder value by embracing opportunities and managing risks. Corporate sustainability
strategies serve corporate profitablility. Another term is for sustaining corporation is corporate
governance. It aims protecting shareholder’s rights and sustaining the economy of corporations.
Corporate governance is a system which have rules and regulations for guaranteeing
institutional operation and shareholder’s long-term value. Cadbury Report, Greenbury Report
and Hampel Report in England, Sarbanes-Oxley Act in United States of America and Corporate
Governance Principles of Capital Markets Board of Turkey are some examples of regulations
about corporate governance. Within corporate governance, multinational corporations share the
responsibilities of governments and they became powerful like governments. Within the power
corporation acts like government, they do not manage themselves, they manage and manipulate all
their stakeholders. In the new system, corporate governance is a good way for governing others
and manufacturing their consent. As a result in this study, a theorical approach on corporate sustainability and corporate governance has been studied and critiques on corporate governance
has been discussed.