Bu araştırmada son dönemde çekilen Japon korku filmleri ile bunların Hollywood tarafından
gerçekleştirilen yeniden çekimleri karşılaştırılarak, Doğu ve Batı kültürlerinde toplumsal cinsiyet
kavramı çerçevesinde kadına yaklaşımdaki benzerlikler ve farklılıklar incelenmektedir. Ele alınan
filmler 1998’de Hideo Nakata tarafından çekilen Halka (Ringu) ve 2003’te yine aynı yönetmenin
çektiği Karanlık Sular (Honogurai mizu no soko kara) filmleri ile söz konusu filmlerin sırasıyla
2001 ve 2005 yıllarında Gore Verbinsky ve Walter Salles tarafından yönetilmiş olan Hollywood
sinemasındaki yeniden çekimleridir (Ring ve Dark Water). Çalışmada korku filmleri üzerinden
kadının toplumsal hayatta değişen rolü ile ilgili muhafazakar çekincelerin ve küreselleşmenin ve
modernleşmenin yaklaştırdığı değişik kültürlerde kadının özgürleşme sürecine farklı bakışların
tartışılması amaçlanmıştır. Bunun için konu toplumsal cinsiyet bağlamında incelenerek filmlerdeki
ana kadın karakterlerin temsil edilme biçimleri feminist bakış açısıyla karşılaştırılmıştır. Çalışmada
incelenen filmler özel güçlere sahip kadının canavara dönüşmesi ve yalnız kadının çocuk yetiştirmekteki
yetersizliği gibi muhafazakâr temaları işlemektedir. Her iki filmde de, korku filmlerinde
sıklıkla gözlemlendiği üzere, güçlü ve geleneksel rol ve konumundan uzaklaşan kadınların olumsuz
olaylarla özdeşleştirilmesi sözkonusudur. Bununla birlikte özellikle de kadının özgürleşmesi ve
bunun sonucunda erkeğin oynadığı rol açısından iki film farklılaşır ve Japon çevrimi değişimde
sorumluluğun bir kısmını erkeklerin kadınları geleneksel rollerde tutmaktaki yetersizliğine bağlar.
This article aims to analyze similarities and differences in perception of women from the
perspective of social gender in Eastern and Western cultures through a comparison of recent
Japanese horror films and their remake by Hollywood. Films considered in this study are Ringu
(Ring, 1998) and Honogurai mizu no soko kara (Dark Waters), both directed by Hideo Nakata,
and their Hollywood remakes directed by Gore Verbinsky in 2001 and by Walter Salles in 2005
respectively. This is expected to provide a discussion on changing gender roles in society and
conservative concerns about it through horror films. It would also provide a look at how these
perceptions differ or are similar in different cultures in the modern world where cultures gets
closer through globalization. For that aim films are analyzed from the perspective of social gender
and main characters in film are compared with a feminist approach. Analyzed films are based on
themes of a strong women becoming a monster and inability of single mother raising a kid. Both
the American and the Japanese versions relate women’s liberation in modern world and her
separation from traditional roles to negative developments. Films do differ, in turn, in how they
perceive the role of men in this transformation, with Japanese version putting part of the blame on
men who failed to keep women in their traditional roles.