Reklamlar, değerlerin/imajların tüketicilere ikna edici bir biçimde aktarımını sağlayan en etkili
iletişim araçlarından birisidir. Pazarlama karşıtlarının da dikkatini çeken bu etkililik, postmodern
dönemin ortaya çıkardığı kapitalizm karşıtı eylemci akımların reklamları farklı yorumlamalarıyla
birlikte yeni bir popüler eylem alanının ortaya çıkmasına neden olmuştur. Tüketim toplumu eleştirisinin
yeni biçimlerinden biri olan ve kültür bozumu olarak kavramsallaştırılan bu yeni eylem
alanı, tüketicileri etkilemek için ticari amaçla üretilen reklamların, sahip oldukları biçimsel ve
içeriksel özellikleri üzerinde oynamalar yapılarak yeniden üretilmesini ifade etmektedir. Bu çalışmada,
tüketim odaklı pazarlama kültürüne karşı görüşlerin eylemci akımlarla entegre edilmesini
sonucu ortaya çıkan ve kültür bozumu olarak ifade edilen hareket ve bu hareket içinde yer alan
yıkıcı reklam uygulamaları örnekle desteklenerek detaylı şekilde açıklanmakta ve tüketim karşıtlığının
bu yeni eylem alanına ışık tutulmaktadır. Bu çalışma kapsamında Adbusters Medya Vakfı’nın
resmi internet sayfasından temin edilen 74 reklama içerik analizi yapılmış, söz konusu reklamlar
unsurları, konuları ve taktikleri bağlamında ele alınmıştır.
Advertisements are one of the most effective means of conveying values or images to consumers in
a persuasive way. This effectiveness, which has attracted the attention of the opponents of marketing,
together with the different interpretations of advertisements by anti-capitalist trends which
have appeared in the postmodern period, has given rise to a new field of popular activism. This
new field is a new type of criticism of consumer society which sees it as the culture jam, and which
demands that advertisements produced to affect consumers for commercial purposes should be rewritten
to reflect their stylistic and contextual characteristics. This study will examine in detail,
giving supporting examples, the movement which has resulted in the integration of views opposed
to consumer-focused marketing culture with activist trends and which is expressed as a culture
jam, and the use of subvertising in this movement. It will also throw light on this new area of anticonsumption
activism. In the framework of this study, content analysis is applied to the 74 ads
which are taken from official web page of Adbusters Media Foundation. The content of the advertisements
are analyzed in terms of their elements, topics, and tactics.