The developments on new communication technologies have changed the communication
ways of the companies with their target groups. The change in the communication ways
of the companies with their target groups, has also affected the companies’ relations with
media. The companies have started to give information for media via their corporate web
pages, virtual newsrooms and e-mail. The analyzed first 100 industrial companies’ web
pages were chosen from the list including 500 Industrial Companies of İstanbul Chamber
of Industry in 2012. A content analysis was conducted to determine how companies use
the corporate web pages to meet the information needs of media workers. According to the
survey results, the percentage of the companies that use the virtual newsrooms is %
89.0.While in press rooms, corporate social responsibility, event management for stakeholder,
electronic news releases are the most commonly included materials, it has been
determined that company photograph, corporate logo and leader’ photo are the less commonly
used in virtual pressrooms. E-mail, one of the medium is used to developing relations
with media comes after the traditional means.
Yeni iletişim teknolojilerinde yaşanan gelişmeler, kuruluşların hedef kitleleriyle olan iletişimini
değişime uğratmıştır. Hedef kitleleriyle kuruluşların iletişim biçimlerinde ortaya
çıkan değişim, kuruluşların medya ile olan ilişkilerini de etkilemiştir. Kuruluşlar, haber
yapım sürecinde medyanın ihtiyaç duyduğu bilgileri kurumsal web sayfalarıyla, sanal
basın odalarıyla ve e-posta aracılığıyla iletmeye başlamışlardır. Çalışmada İstanbul Sanayi
Odası’nca belirlenen 500 Büyük Sanayi Kuruluşu listesinden seçilen ilk 100 sanayi
kuruluşunun medya mensuplarının gereksinim duyduğu bilgileri aktarmada kurumsal
web sayfalarını nasıl kullandıkları içerik çözümlemesi yöntemiyle incelenmektedir. Araştırma
bulgularına göre, medyaya bilgi aktarmada sanal basın odasından yararlanan kuruluşların
oranı % 89 olarak belirlenmiştir. Sanal basın odalarında çoğunlukla kurumsal
sosyal sorumluluk, paydaşlara yönelik etkinlikler, elektronik basın bültenleri yer alırken;
kuruluş fotoğrafı, kuruluş logosu ve yönetim kurulu başkanı fotoğraflarına yeterince yer
verilmediği tespit edilmiştir. Medya ile iletişim kurmada elektronik posta ise, geleneksel
araçlardan sonra gelmektedir.