Nowadays, rapidly developing internet technologies appears as a new medium to examine
self-presentation for gender roles. This paper discusses self-presentation on Facebook, a
social networking site, in terms of gender roles. In this sense Facebook users’ profile and
cover pictures were analyzed. Facebook profiles were determined by convenience sampling
method and data were collected by content analysis method. In this context profile and
cover pictures of 464 Facebook users’ were analyzed. Results show that in different age
groups and marital status there are significant differences between genders with regards
to features of profile and cover pictures
Günümüzde hızla gelişen internet teknolojileri toplumsal cinsiyet rollerine yönelik sunumların
incelenmesi için yeni bir mecra olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu çalışma, bir
sosyal paylaşım sitesi olan Facebook’ta benlik sunumunu toplumsal cinsiyet rolleri açısından
ele almaktadır. Bu doğrultuda Facebook kullanıcılarının profil ve kapak resimleri
incelenmiştir. Facebook profilleri uygun gelen örneklem yöntemi ile belirlenmiş olup veriler
içerik analizi yöntemi ile toplanmıştır. Bu kapsamda 464 Facebook kullanıcısına ait
profil ve kapak resimleri incelenmiştir. Araştırma sonuçları yaş ve medeni durum değişkenlerine
göre cinsiyetler arasında profil ve kapak resmi özellikleri açısından anlamalı
farklar olduğunu ortaya koymuştur