Marka diplomasisi olarak adlandırılan diplomasi biçimi ulusal kimliğin, değerlerin ve
kültürün yabancı halklara / tüketicilere markalar aracılığıyla aktarılmasının önemli bir
yolu olarak gösterilmektedir. Marka diplomasisi kavramı global şirketlerin ve markaların
ülkelerin dış tanıtımlarına, ilişkilerine ve imajlarına sağladıkları katkıyı ortaya koyan,
klasik diplomasi olgusunun yeni temsil biçimlerinden biridir. Kavram, uluslararası ilişkiler,
diplomasi, kamu diplomasisi ve pazarlama (marka) iletişimi gibi kavramlarla ilişkili
bulunmaktadır. Konu üzerine yapılan akademik çalışmaların sayısı kısıtlılık arz etmekle
birlikte, global markaların ülke tanıtımlarındaki ve imajlarındaki önemi artmaya devam
etmektedir. Bu araştırma, yöntem olarak, küreselleşme ve değişen diplomasi anlayışıyla
birlikte uluslararası ilişkiler alanında ortaya çıkan global markaların temsili rollerini
iletişim disiplini çerçevesinde incelemeyi amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda küreselleşme,
değişen diplomasi anlayışı ve marka diplomasisi kavramları literatür taraması
sonucu elde edilen görüşler çerçevesinde ele alınacaktır. Marka diplomasisi kavramının
anlaşılması ve yukarıda belirtilen diplomatik temsilin nitelikleri Türkiye ve Türk Hava
Yolları özelinde betimlenecek ve değerlendirilecektir.
Brand Diplomacy as a diplomatic form is seen as an important way of conveying national
identity, values and culture to foreign public / consumers through brands. The concept of
brand diplomacy is one of the new form of clasical diplomacy which demonsrate
contribution of global companies and brands to the promotion, relationship and image of
countries. The concept is associated with such as international relations, diplomacy,
public diplomacy, communication and (brand) maketing communication. While
inadequcy in the number of the academic studies on the topic, the significance of global
brands to their country's promotion and image is grown. This study aims to analyze the
representing roles of the global brands in the framework of the discipline of
communication, methodologically. For this purpose, the concept of globalization,
changing the understanding of diplomacy and brand diplomacy will be discussed in the
framework of the literature. For the better understanding the concept of the brand
diplomacy, the nature of the diplomatic representation will be described and evaluated on
Turkey and Turkish Airlines, particularly.