Günümüzde hayatın her alanını sarmış olan sosyal medya platformlarının, televizyon
gibi gündelik yaşamın baş aktörlerinden biriyle yolunun kesişmesi kaçınılmaz olmuştur.
Televizyonun en kıymetli zamanı olan prime time diliminin en yaygın program türü
televizyon dizileridir. Temel başarı kriteri en fazla seyirciyi ekran başına toplamak olan
diziler, son dönemde meydana gelen gelişmelerden etkilenmiştir. Dizilerin başarısı sadece
reyting ölçüm sonuçlarıyla değil sosyal medya reytingleriyle de ölçülmeye başlanılmıştır.
“Katılımcı televizyon” denilen sürece yeni medya olanaklarının eklenmesiyle interaktivite
farklı bir boyut kazanmış, seyirci dizinin bir parçası haline gelerek aktif konuma gelmiştir.
Bu çalışmada dizi reyting ölçümleriyle sosyal medya ölçümleri karşılaştırılarak, Türkiye’nin
her bölgesinden İletişim Fakültesi öğrencilerinin dizi izlemeye eş zamanlı olarak
Twitter kullanım alışkanlığı ölçülmüştür. Anket Araştırma Modelinin kullanıldığı araştırmada
550 kişiye anket uygulanmıştır. Çalışmada elde edilen bulgulara göre hiçbir dizinin
TNS reyting ölçümlemesi, sosyal medya ölçümlemesi ve öğrencilerin izleme oranı
aynı sıralamada değildir. Dizi izleyen öğrenciler arasında Twitter paylaşımlarında bulunmayan
ve izledikleri diziyle ilgili yapılan paylaşımları takip etmeyenlerin çoğunlukta
olması araştırmanın dikkate değer sonucudur.
Nowadays, it has been inevitable that paths of social media platforms taking part in each
area of life cross with one of the main actors of daily life such as television. Television
series are the most common kind of programmes during prime time, which is the most
precious time period of the television. Television series, whose main success criterion is to
gather the most audience in front of the screen, have been affected by the developments
happening recently. The success of television series has been started to be measured not
only by rating measurement results but also by social media ratings. Interactivity has
gained a different dimension with the addition of new media opportunities to the process,
which is called “participant television” and the audience has been active by means of being
a part of television series. In this study, from each region of Turkey, communication
faculty students’ habit of using Twitter in synchronous with television series has been measured by making a comparison between television series’ rating measurements and
social media measurements. Questionnaire research model is used in this research and the
questionnaire is applied to 550 people. According to the findings obtained from the study,
no television series' TNS rating measurement, social media measurement and rate of
students’ watching are in the same rank. It is a remarkable result of the research that
students, who don’t share on Twitter or don’t follow the sharing about television series
that they watch, predominate among the students who watch television series.