Modern toplumlarda hem bireylerin hem de kurumların hedeflerine doğru yönelmesinde
önemli bir rol oynayan sosyal medya, hem kişisel yaşam biçimi olarak hem de kuruluşların
aktivitelerini hedef kitlelerine ulaştırabilmesinde temel araç haline gelmiştir. İletişim
teknolojilerindeki (İnternet, akıllı telefon gibi) hızlı değişmeyle birlikte insanların birbirleriyle
ya da kuruluşlarla etkileşime girme şekli de değişmeye başlamıştır. Facebook,
Twitter ya da Instagram gibi sosyal medya araçları sayesinde kuruluşlar sahip oldukları
hedef kitle dışında yeni ve farklı hedef kitlelere ulaşma imkânı bulmaktadır. Bu da işletmelere
hem zaman açısından hem de maliyet açısından fırsatlar sunmaktadır. Instagram,
2010 yılında akıllı telefonlar için Google Play ve App Store’dan ücretsiz olarak indirilebilen
mobil bir uygulama olarak ortaya çıkmıştır. Temel olarak fotoğraf paylaşım uygulaması
olan Instagram, etkili iletişim ve görsel açıklama ile kurumların ürünlerini gösteren
pazarlama aracı olarak daha yoğun bir şekilde kullanılmaktadır. Bundan dolayı
Instagram hem bireyler hem de işletmeler tarafından sürekli olarak kullanılan bir sosyal
ağ platformu olmuştur. Bu çalışmada sosyal ağ sitesi olan Instagram’ın işletmeler açısından
halkla ilişkiler aracı olarak nasıl kullanıldığının ortaya konulması amaçlanmıştır. Bu
amaç doğrultusunda Ekonomist dergisi tarafından açıklanan “Sosyal Marka
100”araştırması, araştırmanın evrenini oluştururken bu araştırma sonucunda sosyal
medyayı en iyi kullanan 100 şirketten ilk 50’si araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır.
Örneklem olarak alınan bu şirketlerin kurumsal Instagram hesaplarının bulunup
bulunmadığına bakılmıştır ve Instagram hesabı olan şirketlerin ise 27.10.2015-
27.11.2015 tarihleri arasındaki paylaşımlarına marka kimliği, marka farkındalığı, etkileşim,
içerik ve satış özendirme özellikleri bağlamında içerik analizi gerçekleştirilmiştir.
In modern societies social media plays an important role for both individuals and
organizations on tending to their targets, has become a basic tool as both a personal life
style and an activity delivering tool for organizations. People’s communication style with
others and also with organizations has begun to change by the fast evolution of
communication technologies such as internet, smart phone etc. The organizations can
find an opportunity reach some different target groups besides their own target group
thanks to such social media tools as Facebook, Twitter or Instagram. By doing this the
organizations can have time and financial occasions. Instagram appeared for smart phones in 2010 as a free mobile application which can be downloaded from App Store and
Google Play. Instagram is basicly a photo share application but it has been used densely
by the organizations as a marketing tool for showing their products because Instagram
can provides impressive communication and visual explanation. Because of this feature,
Instagram has become a continually used social media platform by both individuals and
organizations. In this study, it is aimed to present how a social network application
Instagram has been used by the organizations as a public relations tool. According to this,
“Sosyal Marka 100” announced by Ekonomist has been taken as population and the first
50 company from that list has been taken as sample. It has been checked whether these
sample companies have an official Instagram account and those which have an account
have been analized according to their sharings in between 27.10.2015 and 27.11.2015 for
brand idendity, brand awareness, interaction, content and sales promotion features.